Dat staken niet altijd het gewenste effect heeft, kunnen ze je bij de spoorwegen ook wel vertellen. Ook de Roemeense arbeiders lijken nu het slachtoffer te worden van hun eigen staking.
De arbeiders van de Roemeense Dacia-fabriek in Mioveni staakten vorige maand twee dagen voor betere arbeidsvoorwaarden. Ze wilden een opslag van 40 procent, waarop het bedrijf een tegenvoorstel van 9 procent deed. De directie van Dacia gaat daarom op zoek naar andere oplossingen, eerder dan de eisen in te willigen. Eén van die andere oplossingen is de productie van de Dacia's over te brengen naar Marokko. De staking zorgde vorige maand voor 20 miljoen euro verlies bij Dacia. Aangezien Dacia de grootste exporteur is, heeft dat ook invloed op het land zelf. Een gemiddeld loon van een Dacia-medewerker is 3,965 lei (omgerekend zowat 903 euro).
"If this protest will not end up reasonably and in a mutually beneficial manner and if employees will continue with unrealistic demands, there's a greater probability to transfer an important part of production to Morocco," zo zegt Constantin Stroe, vice-president van Dacia, "the advantage of the plants in Morocco is that an employee earns only 54 percent of a Romanian employee's salary."
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 13 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden