Apple wil volledig digitaal dashboard patenteren

apple ios in the car

Alles in een auto bedienen met een centraal geplaatst touchscreen. Tien jaar geleden hadden ze je op de spreekwoordelijke brandstapel gegooid, vandaag lijkt die stelling realistischer dan ooit. Apple zou volgens Amerikaanse media een patent hebben ingediend voor een eerste full digital infotainmentsysteem.

Apple vindt er het warm water niet mee uit. In de Tesla Model S die we deze week konden rijden, is het centrale infotainment ook het hart van de wagen. Een scherm waar je de lichten mee aan/uit zet, waar je het schuifdak mee opent, waar je de rijhoogte instelt, navigatie / bluetooth / bellen / browsen enzovoort zijn haast standaard.

Maar de Amerikaanse technologiereus wil alles in een enkel touchscreen proppen, en dat idee willen ze nu patenteren. Daardoor zouden alle knopjes en hendels in een auto overbodig worden. Sappig detail, daarmee ben je als bestuurder meer dan ooit afhankelijk van de technologie. Want als je scherm niet mee wil, Apple is niet onfeilbaar, dan sta je daar voor snot.

Ze zouden momenteel werken aan iOS in the Car. Het werkt daarvoor al samen met enkele automerken zoals Mercedes, Honda, Audi, BMW en Land Rover. Dat het iOS7 snelle verbinding legt met de iPhone hoeft weinig toelichting.

Of het patent er effectief komt en in welke mate Apple een vernieuwing van het systeem kan aantonen om het patent te verkrijgen is voorlopig nog onduidelijk.

Onze vraag naar jullie toe: Wat vinden jullie van al die technologie in een wagen. Wil je niet gewoon knoppen en schakelaars?

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Alfred 12:07
afbeelding van Alfred

De knop voor de 4 richtingsaanwijzers is nog een echte knop in de Tesla S. Ik vermoed iets rond wetgevingen, maar ben niet zeker. Probleem met al die touch dingen is dat je niet meer op gevoel kan werken.

Verwarming bvb nu hoger zetten is relatief simpel waardoor je gewoon voor je kan blijven kijken, met een touchscreen moet je gaan zoeken waar het net stond en nog op de juiste plaats aanraken. Niet echt simpel op een Belgische (krater) weg. Ik zou denken dat velen, toch zeker in het begin, extra afgeleid zijn hierdoor. Natuurlijk, met automatische airco, automatische lichten, ... heb je dat scherm minder nodig, maar toch.

Pieter A. 12:22
afbeelding van Pieter A.

knop indeed. Maar pinken, lichten etc zijn ook te bedienen met twee hendels, links achteraan het stuur.

Alfred 12:58
afbeelding van Alfred

Dat van de lichten wist ik nog niet, ik dacht dat die enkel via het scherm werkten. Het lijkt er in ieder geval wel op dat de elementaire functies dus prima zonder het scherm werken. Ofwel door regelgeving, ofwel uit veiligheid van Tesla uit.

Ik was wel even verward door het artikel. Enerzijds spreken ze over een full digital infotainmentsysteem, anderzijds over het ontbreken van knopjes/hendels. Onder infotainmentsysteem versta ik hetgeen Tesla toepast, een scherm met navigatie, camera, browser, muziek, klima, ... Ontbreken van hendels doet me dan denken aan een hele "heruitvinding" van ruitenwisser hendels, richtingaanwijzerhendel, ... Apple bouwt geen wagens en een merk zo ver krijgen om bijna een Apple auto te bouwen + de regelgeving? Lijkt me eerder dat Apple Tesla's systeem snel probeert te patenteren...

Iets waar ik mij ook vragen bij stel is de helderheid van het scherm in bvb de Tesla S. Op een onverlichte (snel)weg wil je zo weinig mogelijk licht in je wagen, maar zou het scherm toch leesbaar mogen zijn. Misschien een idee als jullie de S eens kunnen testen ;) Ik heb nooit begrepen hoe sommigen 's nachts met hun TomTom voor hun smoel op dagkleuren/daghelderheid nog wat zien voor zich.

Pieter A. 13:02
afbeelding van Pieter A.

De betere navigatieschermen verliezen helderheid en worden dus een pak donkerder 's nachts, waardoor ze minder afleiden en het zicht beter blijft. Want ik ben het helemaal eens met je, te helder is crap. Ik ben niet zeker of je het scherm van de Tesla ook even af kan zetten, zodat het helemaal donker is, dat zal uit de rijtest moeten blijken :)

Yeelen 14:36
afbeelding van Yeelen

http://blogs-images.forbes.com/briancaulfield/files/2012/06/teslawheelet...
Niet zeker of dit een foto van een prototype is of niet, maar als je de achtergrondkleur enzo zwart kunt maken zal het ook helpen als je 's nachts rijdt.

Alfred 16:17
afbeelding van Alfred

Dat is het dashboard geworden, het prototype was lelijk. Filmpje gevonden van de schermen bij nacht; instrumenten voor hem lijken netjes en het scherm zelf (op 18min30 ongeveer) is ook mooi donker. http://www.youtube.com/watch?v=SsuiX-jWsjc Hier lijkt het dan weer overdreven fel http://www.youtube.com/watch?v=asyvnjBpq-o Zal dus inderdaad wel een instelling zijn, scherm wordt ook kort uitgeschakeld in dat laatste filmpje.

Glenn 19:54
afbeelding van Glenn

Ooit al eens een touchscreen bediend tijdens het rijden? Ik heb al moeite om dit te doen in mijn luie zetel... Geef mij maar een paar knoppen en hendels om te bedienen. En neen, ik ben nog op pensioenleeftijd ,)

B4 20:56
afbeelding van B4

1 probleempje met het scherm of software en heel je auto staat stil? Zou het dan ook niet een beetje een te strak interieur zijn met enkel een scherm en een stuur?

Mesoerrie 22:28
afbeelding van Mesoerrie

dat denk ik ook
allé wie wil dit nu, tis toch zo leuk om wat te rammelen aan de knopjes... en zeker als het van die vliegtuigschakelaars zijn :) Heb nu ook een slimme telefoon met volledig touchscreen, ik heb toch al op dat ding zitten vloeken... liever een volledig toetsenbord voor mij.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws