Om topmodellen als de C63 AMG te blijven verantwoorden moet Mercedes op zoek naar steeds betere motoren. De nieuwe generatie zou een 4.0 liter twin-turbo V8 krijgen.
Dat de achtcilinder behouden blijft is op zich al verwonderlijk. Want terwijl BMW er elke generatie enkele cilinder af pitst, heeft Mercedes voldoende om de cilinderinhoud te beperken. De huidige 6.2 V8 moet plaats maken in de C63 AMG en zal een verder leven krijgen in andere AMG-modellen. De nieuwe 4.0 liter V8 zou eind volgend jaar (2014) beschikbaar moeten zijn in de nieuwste generatie C63 AMG, het vermogen zou tussen de 450 en 500 pk liggen.
Officieel werd het nieuws nog niet bevestigd. Dus we blijven relatief voorzichtig, al is er al lang sprake van het 4.0 liter blok. Dat blok zou wel nog steeds gekoppeld worden aan de zeventraps automaat en niet aan de nieuwe negentraps. Of de C63 standaard met achter- of vierwielaandrijving wordt geleverd is nog niet uitgeklaard. De kans bestaat dat Mercedes ze beiden aanbiedt.
Later zal de downsized 4.0 V8 (codenaam M177) ook zijn weg naar andere AMG-modellen vinden.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 11 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 14 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 17 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 17 uur geleden