Om de toekomst van Alfa Romeo te verzekeren is de kans groot dat Sergio Marchionne, grote man van Fiat Chrysler Automobiles company, het merk losrukt van Fiat.
Bronnen binnen Fiat wisten het nieuwtje te vertellen aan Automotive News Europe. Geen vrees echter, Marchionne blijft wel de touwtjes in handen houden. Het merk zou gewoonweg niet meer in de jaarrekening van Fiat zitten.
Bewezen tactiek
Het trucje werd destijds ook toegepast op Maserati en Ferrari. Twee merken die anno 2014 de grote winstmakers zijn bij Fiat. Het is niet toevallig dat Marchionne net nu die stap zet. De Italiaan zet alles in het werk om het merk wereldwijd (lees: Amerika) terug te lanceren als premium Italiaans merk. Door met een - relatief - schone lei te beginnen hoopt hij om binnen een jaartje of twee Alfa terug in de zwarte cijfers te krijgen.
Zonder wagens valt er natuurlijk niet veel winst te halen. De MiTo en Giulietta hebben dringend versterking nodig. Want hoewel de 4C leuk speelgoed is, gaat-ie nooit het winstgevend volumemodel worden voor het Italiaanse merk. Nee, Alfa zou opnieuw gelanceerd worden met een nieuwe groep van achterwielaangedreven wagens die het moeten opnemen tegen hun equivalenten uit BMW, Audi en Mercedes-land.
Ferrari-motoren
Maar liefst zes modellen staan er op de planning. De eerste daarvan - hopelijk in de vorm van een 159 opvolger - zullen we in 2016 zien. Een SUV zou ook op komst zijn en de topvarianten krijgen V6-motoren die geprepareerd zijn door Ferrari, de motoren vanuit de Maserati Ghibli dus. Ook de diesel daarvan kan overgenomen worden. De heerlijke 1750 TBi vanuit de 4C kan dan ineens ook gebruikt worden. Zes mei krijgen we het verlossend antwoord van Marchionne en weten we dat de bronnen gelijk hadden.
Denken jullie dat deze tactiek gaat werken voor Alfa Romeo?
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden