Nu de nieuwe Fiesta ST een driecilinder onder de kap krijgt lijkt er geen rem te zitten op de ST-afdeling van Ford. Een 280 pk sterke viercilinder in de volgende generatie Focus ST? Geen probleem. Maar met een longinhoud van 1.5 liter?!
Moeten we Britse media geloven, dan is Ford volop bezig om het uiterste uit haar turbotechnologie te zwieren. Dat werd al eerder getoond met de bejubelde driecilinder EcoBoost motoren en kreeg laatst haar nieuwste hoogtepunt in de Fiesta ST. Die wisselt zijn 1.6 viercilinder turbobenzine namelijk in voor een 1.5 DRIEcilinder turbobenzine van 200 pk. Een soortgelijke evolutie zit mogelijks in de pijplijn voor de volgende generatie Focus ST.
Die Focus ST gebruikt momenteel nog een 2-liter viercilinder maar zou dus volgens de geruchten in zijn volgende incarnatie een 1.5 benzine met drukvoeding onder de kap krijgen. Geen vrees - nu ja -, het gaat niet over de driecilinder vanuit de Fiesta ST, wel een viercilinder van 1.5-liter groot. Dat blok moet dan zo'n 280 pk naar de voorwielen gaan sturen. Een stop op downsizing? Niet bij Ford als de geruchten kloppen.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 11 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden