De huidige Mini die sinds 2014 op de markt is zal het volgens insiders uit moeten zingen tot maar liefst 2023. Aan de basis ligt het feit dat BMW's nieuw ontwikkeld voorwielaangedreven onderstel té duur zou zijn voor Mini. Waardoor Mini in zee wordt geduwd bij een Chinees merk door BMW. Een gevalletje #Fail?
Een samenloop van omstandigheden en kleine acties die eigenlijk een duidelijk verhaal lijken te vertellen, al blijft het tot op de dag van vandaag allemaal nog een gerucht. Waar we het juist over hebben? Dat BMW een beetje in de knoop zit met haar MINI-submerk. De Duitsers ontwikkelden namelijk twee nieuwe platformen voor de toekomst; CLAR en FAAR maar die laatste, voor voorwielaandrijvers, blijkt té duur te zijn om onder Mini's te steken.
BMW trok dan maar volgens de geruchten richting Japan om te zien of Toyota geen zin had om samen een platform te ontwikkelen voor voorwielaangedreven auto's. Toyota, die pas het TNGA-platform heeft gelanceerd zou niet in op dat aanbod in zijn gegaan. Waardoor BMW maar verder vloog richting China, waar het een partner vond bij Great Wall. In de wandelgangen gaat dan ook het nieuws dat BMW samen met Great Wall een platform voor de nieuwe generatie Mini aan het ontwikkelen is.
Made in China
Omdat zo'n ontwikkeling tijd kost zouden ze bij BMW hebben besloten de huidige generatie MINI pas te vervangen in 2023, waardoor generatie 3 maar liefst 9 jaar bij de dealer zal staan, waarvan 5 jaar in facelift-vorm. Het idee is dat BMW met haar slimste ingenieurs werkt aan het nieuwe platform en dat Great Wall de uiteindelijk nieuwe Mini's mag bouwen in China, naast eigen modellen op het platform.
Na de lancering van de nieuwe Mini hatchback in 2023, zou een jaartje later een nieuwe Clubman en en Countryman het levenslicht moeten zien. En o ja, wat BMW dan plant met dat voorwielaangedreven FAAR-platform te doen? Wel, de nieuwe generatie 1- en 2 reeks moeten toch iets hebben om op te rollen?
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 8 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 23 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden