Hyundai aast op FCA

hyundai-santa-fe-2018_04

Analisten wisten decennia terug al te zeggen dat er in autoland op termijn maar een handjevol grootmachten over zullen blijven. Een vooruitzicht dat stilaan realiteit lijkt te worden. Laatste gerucht in de wandelgangen? Dat de Hyundai Kia-groep aast op Fiat Chrysler Automobiles. Waardoor het meteen de grootste autogroep ter wereld kan worden.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ziet geen probleem in een overname, Hyundai met dochterbedrijf Kia zoekt al langer een groepje om over te nemen. Waardoor je eigenlijk naar een voldongen feit kijkt. Volgens insiders van de Zuid-Koreaanse groep houdt CEO Chung Mong-Koo de aandelenkoers van FCA goed in de gaten met de intentie van genoeg aandelen te kopen om zo het Fiat Chrysler-imperium over te kunnen nemen. Komt die aankoop er, dan zou dat zelfs zijn voor opperhoofd van FCA, Sergio Marchionne, op pensioen gaat volgend jaar.

Gaat Hyundai daadwerkelijk over tot de overname, dan beschikt het plotsklaps over een gigantische portefeuille; Hyundai, Kia, Genesis, Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Chrysler, Maserati, Dodge, Jeep, Lancia en Ram. Genoeg merken om uit te groeien tot de grootste automacht in de industrie qua productie. Eentje om in het oog te houden dus.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
fab 10:48
afbeelding van fab

jammer dat de toekomst van alfa romeo dus zal bestaan uit duffe Crossovers en SUV's die niet sport of utility zijn.

Jos D. 17:08
afbeelding van Jos D.

Als zo'n deal er ooit komt, zal Alfa Romeo daar zeer waarschijnlijk niet bij zijn. FCA wilt af van de "gewone" merken. Maw Fiat, Dodge, Chrysler maar niet AR, Jeep en Maserati.

Jan H 20:42
afbeelding van Jan H

Misschien... maar langs de andere kant lijkt Alfa-Jeep-Maserati te klein om alleen verder te gaan. Door samen te gaan met Hyundai gaat de deur open naar hybride en elektrische technologie.

En langs nog een andere kant lijkt een groep van Fiat-Alfa-Jeep-maserati-Hyundai-Kia-Genesis-Chrysler-Dodge te veel merken te bevatten. Fusies lijken dan aan de orde.

We zien wel ... :)

4g63 14:33
afbeelding van 4g63

Chrylser hokt reeds van de jaren 70 samen met Aziaten, regelmatig onderhuids identiek aan hun toenmalige Japanse vriedenkring. Ook mercedes heeft met hun samengewerkt.
Resultaat toen: betrouwbaarheid, motorisch bijna onverslijtbaar omdat ze een beperkt aantal basismotoren in al hun modellen monteerden, moest dus goed zijn want anders waren de gevolgen niet te overzien.
Eind jaren 90 zijn ze stilaan hun eigen wegen gaan bewandelen omdat hun Japanse vrienden hun merk meer wou verkopen in Amerika, wat hun vrij goed gelukt is, en imago schade van de Japanner wat rampzalige gevolgen heeft gehad wereldwijd.
Mitsu dat tot dan zowat alles in garantie nam vond het nodig een aantal terugkomende klachten niet te behandelen, een VAG verhaal qua garantie behandeling volgde en mitsu werd tot wat het vandaag is, geen grote broer die zeer graag aan de tekentafel zit voor al hun vriendjes, bijv.
Toch is de (bereidheid tot) samenwerking tussen de pioniers chrysler, merc en mitsu nooit echt gestopt, ondanks crisis, imago, financiële verliezen, gebruiken ze graag techniek van mekaar.
Door samen te werken met hyudai die al lang geen kleine zus van, meer is; herhaald de geschiedenis zich.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws