Voor de Volkswagen Groep was Audi altijd een technologische speeltuin. Een plaats waar de meest pientere ingenieurs de meest vooruitstrevende technologieën mochten bedenken. De speeltijd lijkt echter over, want de kans is reëel dat VW haar merk met de vier ringen op een zijspoor zet en de hand uit zal reiken naar andere concurrerende merken in de zoektocht naar nieuwe autonome en elektrische technologieën.
Er is een reden waarom automerken vaak in één grote groep zitten, want technologieën ontwikkelen is exuberant duur. Bij de Volkswagen Groep stond Audi vooraan als het aankwam op de ontwikkeling van nieuwe technische snufjes. Het is niet voor niets dat Audi's slogan "vorsprung durch technik" luidt. ofte: "voorsprong door techniek".
Ongelukkige stoelendans
De elektrische en autonome toekomst lijkt daar nu stilaan een stokje voor te steken. Want de prijs voor de ontwikkeling er van loopt zo hoog op dat de Volkswagen Groep vreest het niet meer alleen te kunnen dragen. Het is dan ook een publiek geheim dat de Duitse groep met Skoda, Seat, Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley en Bugatti in handen toenadering zoekt naar andere automerken. De naam "Ford" duikt daarbij het vaakst op.
Een grote stap voor het concern, want tot nog toe stond vooral Audi in voor de ontwikkeling van vooruitstrevende technologieën. De blijvende stoelendans aan de top van het merk na dieselgate zorgt echter dat het merk achterop dreigt te geraken in de ontwikkeling van technologieën voor de toekomst. Zo moest Audi eerder al met Porsche samenwerken voor de ontwikkeling van een elektrisch platform voor de premium modellen van de toekomst. In 2021 moeten we de eerste modellen op dat "Premium Platform Electric" (PPE) tegen gaan komen op de openbare weg.
Samen werken of verzuipen
CEO opperbaas Herbert Diess maakt er dan ook geen geheim van dat hij vreest voor de toekomst van de Duitse auto-industrie als er nu geen radicale veranderingen worden doorgevoerd. Door de regels door wijst hij daarmee op het feit dat verschillende technologiebedrijven - zoals Google - al een stuk verder staan met de ontwikkeling van de autonome auto. Daarnaast blijf het feit dat elektrische wagens duur blijven, waardoor er enkel met een schaalvoordeel snel iets aan de prijs valt te doen.
Automerken zullen dus - onder de dreigende hand van steeds strengere emissienormen - willens nillens samen moeten werken om niet te verzuipen onder boetes, terugvallende verkoop en concurrentie uit onverwachtse hoek. Of het toevallig is dat VW op 16 november een 10-jarenplan zal lanceren waarin het terugdringen van ontwikkelingskosten en het opschalen van samenwerking centraal zullen staan?
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 16 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden