Plot Subaru nieuwe hatchback voor Europa... en WRC?!

subaru hatchback gerucht 2018

Vanuit Japan waait het gerucht dat Subaru bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe compacte B-segment hatchback. Die moet het merk competitiever op de Europese markt zetten én het mogelijk maken om terug te keren naar het World Rally Championship. Al zouden we dat laatste met een korrel zout nemen.

Speelt Subaru in Europa wat in de marge van de autosector, dan is het op wereldschaal absoluut geen kleine speler, want auto's zoals de Forester, Ascent en Outback vinden gretig aftrek in koudere gebieden op onze aardbol. Toch zou Subaru op zoek zijn naar een manier om haar verkoop in Europa aan te zwengelen. Wat je daar voor nodig hebt? Een compacte hatchback tiens! Want B-segment auto's (Renault Clio, VW Polo, Ford Fiesta) behoren nog steeds tot de meest verkochte auto's in ons gebied.

Viziv trekjes

Waardoor we een minuscuul grammetje van waarheid zien in het gerucht dat Subaru bezig zou zijn met een nieuwe hatchback voor Europa. Dat karretje zou designtrekken van de Viziv conceptwagens over nemen en - hier komt de korrel zout - gebruik maken van een 1.8-liter boxermotor met turbo. Het is dan ook maar de vraag hoe fiscaal interessant dat blok voor de dag kan komen in Europa. Al zou het natuurlijk niet de eerste keer zijn dat Subaru knijtergoede auto's de das om doet door de motoren (lees: heel het huidige gamma eigenlijk).

Nog wat extra zout op het idee strooien? Subaru zou deze hatchback willen gebruiken om terug te keren naar het WRC waar auto's zoals de Toyota Yaris, Hyundai i20 en Citroën C3 deelnemen. Alleen zit Subaru in haar thuisland in troebel water door een reeks schandalen omtrent kwaliteitscontrole (werknemers die op het rempedaal gingen staan bij het testen van de handrem, jawel) met fikse boetes als gevolg. Het is dan nog maar de vraag dat het merk forse budgetten wil vrijgeven aan een Europees getinte racewedstrijd.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
JL 19:11
afbeelding van JL

Als deze wagen er komt, wordt dit waarschijnlijk gewoon een atmosferische 1.6L boxer met "hybride ondersteuning" zijn. Dat laatste om het verbruik te drukken en om de acceleratie bij lager toerental een boost te geven.

Hergebruik van bestaande technologie en proberen de CO2 footprint te drukken. En iets aanbieden in een lager segment dan waar ze tot nu toe actief waren. Want ze hebben daar een stevig gat in het Europees gamma. Meer zal het niet zijn, volgens mij.

Uw reactie

Autosalon Brussel 2019 praktische informatie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws