Vanuit Japan waait het gerucht dat Subaru bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe compacte B-segment hatchback. Die moet het merk competitiever op de Europese markt zetten én het mogelijk maken om terug te keren naar het World Rally Championship. Al zouden we dat laatste met een korrel zout nemen.
Speelt Subaru in Europa wat in de marge van de autosector, dan is het op wereldschaal absoluut geen kleine speler, want auto's zoals de Forester, Ascent en Outback vinden gretig aftrek in koudere gebieden op onze aardbol. Toch zou Subaru op zoek zijn naar een manier om haar verkoop in Europa aan te zwengelen. Wat je daar voor nodig hebt? Een compacte hatchback tiens! Want B-segment auto's (Renault Clio, VW Polo, Ford Fiesta) behoren nog steeds tot de meest verkochte auto's in ons gebied.
Viziv trekjes
Waardoor we een minuscuul grammetje van waarheid zien in het gerucht dat Subaru bezig zou zijn met een nieuwe hatchback voor Europa. Dat karretje zou designtrekken van de Viziv conceptwagens over nemen en - hier komt de korrel zout - gebruik maken van een 1.8-liter boxermotor met turbo. Het is dan ook maar de vraag hoe fiscaal interessant dat blok voor de dag kan komen in Europa. Al zou het natuurlijk niet de eerste keer zijn dat Subaru knijtergoede auto's de das om doet door de motoren (lees: heel het huidige gamma eigenlijk).
Nog wat extra zout op het idee strooien? Subaru zou deze hatchback willen gebruiken om terug te keren naar het WRC waar auto's zoals de Toyota Yaris, Hyundai i20 en Citroën C3 deelnemen. Alleen zit Subaru in haar thuisland in troebel water door een reeks schandalen omtrent kwaliteitscontrole (werknemers die op het rempedaal gingen staan bij het testen van de handrem, jawel) met fikse boetes als gevolg. Het is dan nog maar de vraag dat het merk forse budgetten wil vrijgeven aan een Europees getinte racewedstrijd.
Recente reacties
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 3 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 6 uur geleden
BAM!: Tesla Model 3 Performance is hier (2024)
Ziet er beter uit dan die extreem saaie instappers. ook lijken de zetel beter het zitvlak is wat...
Door kevin 10 uur geleden