Italianen en langetermijnplannen: het blijft een moeilijk huwelijk.
Alfa Romeo heeft bij een presentatie voor aandeelhouders in zijn glazen bol laten kijken. Daar waar de Italianen in 2018 nog zeven nieuwe lanceringen voorspelden, toen nog onder de leiding van wijlen Sergio Marchionne, blijven daar vandaag maar vier over. FCA-baas Mike Manley lijkt dus een andere koers te willen varen dan Marchionne.
In 2018 klonken de berichten voor Alfa nog hoopvol. Tegen 2022 zouden er twee nieuwe SUV’s bijkomen, een boven en een onder de Stelvio. Daarnaast zou de Giulietta eindelijk vervangen worden en zou de Giulia een coupéversie krijgen die GTV zou gaan heten. En ook de 8C zou een opvolger krijgen. De Giulia en Stelvio zelf zouden tegen dan toe zijn aan een facelift.
Vandaag is de toon heel wat bedeesder. Manley toonde aan zijn aandeelhouders vier nieuwe producten: de gefacelifte Giulia en Stelvio, de Tonale (een C-segment-SUV) en een SUV in het B-segment, die een volledig elektrische versie krijgt. Geen vlaggenschip-SUV meer dus, en ook geen GTV of 8C. Benieuwd of de ijzeren hand van Carlos Tavares daar voor iets tussen zit, maar opvallend is het wel dat na Fiat nu ook Alfa Romeo behoedzamer naar de toekomst kijkt.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 3 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 6 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 10 uur geleden