Kia mag in thuisland Zuid-Korea dan wel het doek hebben getrokken van de nieuwe generatie Optima. De kans is klein dat de fraaie sedan naar onze contreien komt. Waardoor de huidige generatie wel eens op zijn laatste Europese pootjes loopt.
Het hogere segment van sedans en stationwagens in Europa blijft een harde nooit om te kraken voor niet Europese merken. Hyundai poogde het met de i40, Toyota met de Camry en Kia al bijna even lang met de Optima. Stuk voor stuk auto's die weinig impact op de verkoopcijfers in onze contreien wisten te halen. Maar de nieuwe Optima, die heeft alles in zich om de klant naar de dealer te lokken.
Exit Europa
Eén probleem echter, want Emilio Herrera (CEO van Kia Europa) liet tegenover Zuid-Koreaanse media weten dat er op dit moment geen plannen zijn om de nieuwe Optima naar Europa te halen. Zonder twijfel door de magere verkoop in West-Europa... maar ook door de strengere CO2-regels die vanaf volgend jaar van start gaan.
De Optima teert namelijk op een 1.6-liter turbobenzine, een 2-liter atmosferische benzine en een 2.5-liter turbobenzine met bijna 300 pk. Motoren die weinig CO2-zoden aan de Europese verkoopdijk zullen brengen. Al zeker als Kia een gemiddeld verbruik van 95 g/km zal moeten optekenen vanaf volgend jaar.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden