Toyota blijft geloven in klassieke Aygo

Toyota Aygo 2020

Het A-segment, dat van de kleine stadsauto, staat stevig onder druk. Kleine winstmarges en stevige investeringen om ze te laten beantwoorden aan de uitstootnormen zorgen ervoor dat steeds meer constructeurs geen opvolging meer voorzien. Behalve Toyota.

Een A-segmenter ombouwen tot elektrische auto kan een oplossing zijn. Volkswagen, Seat en Skoda pasten dat toe op hun Up, Mii en Citigo, maar de prijs van dergelijke compacte UV’s komt daardoor flink boven die van een klassieke benzineversie te liggen.

Nog zo’n samenwerking bestaat er tussen Toyota, Citroën en Peugeot, die een joint venture oprichtten om hun Aygo, C1 en 108 samen te ontwikkelen. De PSA-partners in de samenwerking zien door de noodzakelijke investering geen heil meer in een opvolger, maar Toyota wil nog wel verder.

PSA uitkopen

In 2021 plannen de Japanners om hun PSA-partner uit de joint venture uit te kopen, en in het gat te springen dat de andere constructeurs achterlaten door het A-segment te verlaten. “De Aygo blijft voor ons een interessante auto”, aldus Toyota aan Autocar. “Wij zien de uitdagingen in het segment als een buitenkans.”

Toyota heeft zijn hybridetechnologie om op terug te vallen, maar ziet de volgende generatie Aygo wellicht nog niet meteen als elektrisch model debuteren. “De technologie moet nog rijpen en we moeten zien wanneer de marktvraag verschuift naar elektrisch”. De catalogusprijs van dergelijke elektrische modellen druist volgens Toyota in tegen de betaalbaarheid van het A-segment, al betekent dat niet dat de volgende Aygo niet ontworpen wordt om snel op een elektrische aandrijflijn over te schakelen.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
suskewiet 10:49
afbeelding van suskewiet

een nuchtere kijk op de zaken

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws