Volgens insiders zoekt Nissan (veel) geld, zal het naar verwachting 1 miljoen auto's minder verkopen in 2020 en wil het herstructureren naar een "kleiner automerk". Een teken aan de wand voor alle autobouwers in het Corona-tijdperk?
Het Japanse Nissan mocht de laatste jaren dan wel almachtig lijken in de gigantische Renault-Nissan-Alliantie, onderhuids kreunden de fundamenten al langer dankzij krimpende marges, verlieslatende markten en het schandaal rond gewezen topman Carlos Ghosn. Een Corona'tje erbovenop, dat is zeker geen cadeau voor een merk dat zichzelf aan het heruitvinden was.
Blind vertrouwen
Het resultaat wordt pijnlijk duidelijk gemaakt door insiders van het merk. Die laten namelijk weten dat het automerk zo'n 4 miljard euro "blind vertrouwen" vraagt aan geldschieters om deze storm door te kunnen varen. Daarenboven stelt het haar verkoopcijfers bij naar 5 miljoen auto's dit jaar. Voordien mikte voormalig CEO Hiroto Saikawa op 6 miljoen stuks. Opperbaas Carlos Ghosn, die droomde dan weer van een Nissan dat jaarlijks 8 miljoen auto's verscheepte.
Maar hoe erg is het nu écht gesteld met Nissan? Wel, in 2019 had het merk een negatieve vrije geldstroom van 5.6 miljard euro. Zeven keer meer dan in 2018. Deels het gevolg van zware investeringen die Nissan maakte voor een nieuwe generatie auto's en ontwikkeling van nieuwe aandrijvingen. Hoe dan ook, Nissan verloor/ investeerde/ verbrandde vorig jaar zowat 40% van haar netto kapitaal. Een gigantische investering, waardoor deze crisis alles behalve goed uitkomt. Temeer omdat de samenwerking met Renault op een laag pitje staat.
Fabrieken toe
Tegenover Reuters liet een insider weten dat het merk in mei met een straf herstructureringsplan op de proppen zal komen. Een plan van besparingen én potentieel zelfs de sluiting van fabrieken. Reuters berekende namelijk dat het merk hoogstwaarschijnlijk 3 tot 4 van haar fabrieken zal sluiten. Wereldwijd heeft Nissan trouwens 45 productiesites (al dan niet in een joint-venture).
Begin dit jaar beweerde Carlos Ghosn dat Nissan binnen dit en drie jaar hoogstwaarschijnlijk failliet is. Laten ons echter hopen dat het zo ver niet komt. De geruchten rond Nissan maken echter duidelijk hoe moeilijke alle automerken het momenteel hebben. Want we voelen aan onze kleinen teen dat Nissan niet alleen in dit woelig water ligt te dobberen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 17 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 20 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden