Roddeluurtje: dit is wat we al weten van de nieuwe Mercedes SL

Mercedes AMG SL 2021 R232

Jazeker, hij staat nog steeds in de catalogus: de Mercedes SL. Met acht jaar op de teller intussen een kranig oudje. En, in tegenstelling tot de S-Klasse Cabriolet, verzekerd van een opvolger. Dit is wat we al weten over de nieuwe Mercedes SL.

De Sport Leicht staat al sinds 1954 onafgebroken in de Mercedes-catalogus, met de laatste iteratie die in 2012 debuteerde. Die staat nog steeds in twee versies in de catalogus: als SL 400 (voor 107.690 euro) en als SL 500 (voor 127.655 euro). Maar een verkoopsucces? Dat is de SL al even niet meer. Niet moeilijk, met nog andere luxueuze tweezitscabrio’s als de S-Klasse Cabrio en de Mercedes-AMG GT Roadster in het assortiment van Stuttgart.

Maar de S-Klasse Cabrio krijgt geen opvolger meer. De SL daarentegen wel, met de interne codenaam R232. De nieuwe generatie SL zal niet langer in Stuttgart ontwikkeld worden, maar enkele kilometers verderop, in Affalterbach. Dat betekent dat AMG instaat voor de ontwikkeling van de R232, en dat de volgende generatie AMG GT zijn platform zal delen met deze nieuwe SL.

Dieetkuur

Visueel zou de SL evolueren naar een 2+2-zitter, om hem voldoende te onderscheiden van de pure tweezitsroadster van AMG zelf. Een doorgedreven gebruik van aluminium in het nieuwe platform moet het gewicht stevig doen afnemen, met zowat 150 kilogram. Een andere gewichtsbesparing is de terugkeer naar een stoffen kap. Voor het eerst sinds 2001 zal de Mercedes SL zijn wegklapbare stalen dak achterwege laten.

Onder de motorkap ziet het ernaar uit dat de Mercedes SL wel eens de Mercedes-AMG SL zou kunnen worden. Verschillende bronnen maken immers gewag van aandrijflijnen als de 43, 53, 63 en 73. De Mercedes-AMG SL 43 zou dan een milde hybride drieliter zes-in-lijn worden, al durven we in een gekke bui de viercilinder die Mercedes-AMG in de C 43 wil planten ook niet uitsluiten.

Mercedes AMG SL 73

De drieliter zes-in-lijn zou wel zijn opwachting maken in de Mercedes-AMG SL 53, en de bekende 4.0 V8 in de SL 63. Geen loodzware V12 in de SL 73 uiteraard, maar dat zou wel eens een plug-inhybride kunnen worden op basis van de 4.0 V8. Andere hybrides zijn evenwel niet uit te sluiten, aangezien de nieuwe Mercedes SL eind 2021 verschijnt, en de CO2-regels dan weeral wat strenger zijn.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws