Wie hoopte dat de terugkeer van de atmosferische zescilinder in de 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0 goed nieuws betekende voor de 911, is eraan voor de moeite. Porsche bevestigt dat de Carrera-modellen van de 992-generatie en de generaties erna altijd een turbo zullen krijgen.
Toen Porsche met de introductie van de 718 Cayman en 718 Boxster de atmosferische zescilinder links liet liggen en een viercilinder turbo introduceerte, zorgde dat bij Porsche-fans voor heel wat ophef. Zodanig zelfs dat ze in Stuttgart deels op hun stappen zijn teruggekeerd: de GTS-modellen van de 718 Cayman en Boxster krijgen sinds kort weer een atmosferische zescilinder, een iets minder krachtige variant van de flat six uit de 718 Cayman GT4 en 718 Boxster Spyder.
Wie daardoor hoopte dat ook de 911 Carrera-modellen op termijn zouden terugkeren naar een atmosferische zescilinder in plaats van de aangeblazen flat-six, mag die hoop finaal opbergen. Tijdens de voorstelling van de nieuwe 911 Targa bevestigde Frank-Steffen Walliser, verantwoordelijk voor de 911 bij Porsche, dat die terugkeer uitgesloten is. De GT-modellen (GT3 en GT3 RS) zullen zolang mogelijk atmosferisch blijven.
"Geen atmo meer in de Carrera"
“Atmosferische motoren zullen niet meer opduiken in de Carrera-modellen, het spijt me”, zei Walliser aan EVO. “De ontwikkelingskosten zijn te hoog, en afzonderlijke motoren produceren voor verschillende markten zoals Europa, China en de VS is niet haalbaar. De Carrera zal ook in de toekomst altijd een turboblok hebben.”
Goed nieuws is er gelukkig wel nog voor de manuele versnellingsbak in de Porsche 911. Zolang de vraag naar een manuele bak er is en zolang het nog kan, zal Zuffenhausen die blijven aanbieden. “Het is belangrijk voor de beleving”, aldus Walliser. “We hebben een keer of zeven aan de raad van bestuur moeten uitleggen waarom we een manuele bak nodig hadden.” Ze zijn daar de slechtsten zo nog niet, die jongens van Porsche.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 20 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden