Volkswagen: meer rijbereik en nieuwe motor voor toekomstige eHybrid-modellen

Volkswagen eHybrid 2023

De Duitse constructeur Volkswagen is van plan om zijn plug-inhybride aandrijflijn een stevige update te geven. De toekomstige eHybrid-modellen, die vanaf 2023 worden verwacht, krijgen een nieuwe verbrandingsmotor en extra batterijcapaciteit.

Volkswagen mag dan volop inzetten op EV-technologie, dat betekent niet dat de plug-inhybrides worden vergeten. Volgens Auto Motor und Sport heeft Wolfsburg zelfs een nieuwe generatie aandrijflijnen klaar voor zijn eHybrid-modellen. De eerste modellen die deze nieuwe generatie mogen gebruiken, worden wellicht de opvolgers van de Passat en de Tiguan, die rond 2023 worden verwacht. Ook de Golf eHybrid en GTE zouden rond diezelfde periode de nieuwe aandrijflijn krijgen.

Meer longinhoud

De stekkerhybrides op het MQB-platform gebruiken vandaag een 1.4 TSI-viercilinder benzinemotor van 150 pk, maar die zou over twee jaar worden vervangen door een 1.5 TSI. Dat blok is eveneens 150 pk sterk, maar doet het in tegenstelling tot de 1.4 zonder cilinderuitschakeling. De elektromotor, die niet verandert, zou in plaats daarvan efficiënter worden ingeschakeld. Die 80 kW (110 pk) sterke elektromotor blijft nog steeds ingewerkt in de DSG-zesbak.

Volkswagen eHybrid 2023

Een andere wijziging is de capaciteit van de lithium-ionbatterij. Die bedraagt in de huidige eHybrid-modellen 13 kWh, maar Volkswagen wil die capaciteit nu verdubbelen. Op die manier moeten de stekker-VW's op een volle lading volledig elektrisch zo’n 100 kilometer ver geraken. De nieuwe batterijgeneratie zou geen extra plaats moeten innemen: Volkswagen rekent op vernieuwingen in de batterijceltechnologie en de verpakking om ze efficiënter te maken.

Snelladen

Tot slot zou Volkswagen de laadsnelheid op wisselstroom niet willen verhogen. Die bedraagt vandaag 3,6 kW. Wel zou de nieuwe generatie plug-inhybrides een snellaadfunctie op gelijkstroom krijgen. In de optielijst duikt er dan wellicht een CCS-laadaansluiting op, waardoor je in een half uurtje zo’n 80 kilometer rijbereik moet kunnen laden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
andre123 10:33
afbeelding van andre123

als daar maar geen sjoemelsofware van komt.....

John 07:57
afbeelding van John

Als zo'n hybride elektrisch 100km ver raakt, mogen ze dan zijn uitstoot afficheren als 0g / 100km?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws