Gaat volgende Mazda MX-5 voor milde hybride Skyactiv-X?

Mazda MX-5 Skyactiv-X

De Japanse constructeur Mazda is een koele minnaar van stekkers. Hoewel de druk door Europa wordt opgedreven, wil het ook voor de volgende generatie MX-5 een verbrandingsmotor. Dat zou wellicht de eigen Skyactiv-X kunnen worden.

Met de MX-30 heeft Mazda een volledig elektrische auto in zijn gamma, maar die kwam er ook alleen maar omdat Europa erop hamerde. Plug-inhybrides zijn er niet, want de Japanse filosofie zegt dat er nog genoeg progressie is om de verbrandingsmotor te optimaliseren, en dat Mazda daar liever eerst nog in wil investeren.

Beperkte verkoopsvolumes

Zo kwam het twee jaar geleden op de proppen met de Skyactiv-X, de benzinemotor met ‘vonkgestuurde compressieontsteking’, die dus net als een dieselmotor compressie gebruikt. Met dat in het achterhoofd zou het wel eens kunnen dat de NE-generatie van de Mazda MX-5 overstapt op Skyactiv-X-technologie, zo redeneert Autocar.

De MX-5 verkoopt immers in relatief beperkte volumes vergeleken met de rest van het gamma, waardoor de impact op de volledige CO2-uitstoot van het gamma nog relatief meevalt. Temeer omdat de Skyactiv-X riemaangedreven mild hybrid-technologie gebruikt. Bovendien is de 2.0 Skyactiv-X koppelrijker dan de 2.0 Skyactiv-G van de huidige MX-5. De compacte afmetingen en het lichte gewicht laten grote en zware hybride of elektrische aandrijflijnen tot slot ook niet toe.

Nog niet voor meteen

De enige vraag die volgens Autocar nog rest, is wat Mazda in zijn volgende generatie met de 1.5 Skyactiv-G gaat doen. De Japanners hebben immers nog geen Skyactiv-X met kleinere cilinderinhoud dan een 2.0, waardoor die ‘benzinemotor-met-dieseltechnologie' er wellicht in verschillende vermogensversies komt. De volgende generatie MX-5 laat weliswaar nog even op zich wachten.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws