De CFO van het Volkswagen-concern heeft zich uitgelaten over de toenemende wachttijden op nieuwe bestellingen binnen de groep. Daardoor zouden sommige klanten moeten wachten tot 2023, en heeft volgens de topman niet alleen meer te maken met de halfgeleidercrisis.
Terwijl constructeurs nog aan het bekomen zijn van het chiptekort, loert alweer een ander bevoorradingsprobleem om de hoek. De toevoer van heel wat onderdelen bestemd voor veelal Duitse fabrieken zou namelijk verstoord zijn door de oorlog in Oekraïne. Dat heeft alweer zijn impact op de productie van nieuwe wagens, zo ook bij de merken van de Volkswagen-groep.
Overweeg je opties
Zo zou de Chief Financial Officer van het concern, Arno Antlitz, tegenover persagentschap Bloomberg aangegeven hebben dat klanten die nu sommige van hun elektrische modellen bestellen, op levertermijnen moeten rekenen eindigend op een ’23. Het is voorlopig niet duidelijk om welke modellen het zou gaan. Als reden haalde de topman niet alleen de halfgeleidercrisis en de stijgende vraag naar EV’s aan, maar ook het conflict in Oekraïne. Daar worden namelijk heel wat onderdelen, zoals kabelbomen, geproduceerd waarop het nu vaak langer wachten is. Daardoor kwam de productie in de Volkswagen-fabrieken in Dresden en Zwickau al tot stilstand, al zouden die momenteel wel voldoende voorraad hebben om vanaf april terug op te starten.
Wij staken ons licht op bij Belgische Volkswagen-importeur D’Ieteren, en daar bevestigden ze inderdaad dat de wachttijden voor sommige modellen momenteel sterk kunnen oplopen. Volgens D’Ieteren zijn er echter ook heel wat wagens — elektrisch of niet — waar je slechts vier tot vijf maanden op hoeft te wachten, en de situatie verandert ook van de ene dag op de andere. Een woordvoerder verklaarde dat ook veel afhangt van de specifieke configuratie van je auto, waarbij soms één aangevinkte optie kan leiden tot maanden extra wachttijd. Het loont dus om bij het samenstellen van een nieuwe auto het gesprek aan te gaan met de dealer en indien mogelijk dergelijke opties uit je configuratie weg te laten.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 14 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden