Dat de toekomst waarschijnlijk zuiver elektrisch wordt, betekent nog niet dat die daarom ook saai moet worden. Dat lijken de ontwikkelaars van Ford althans te denken, want zij hebben nu een patent ingediend voor een driftmodus die ook elektrische voertuigen aan het tegensturen moet brengen.
Een ‘Drift Mode’ in een moderne auto, dat is tegenwoordig niks nieuws meer. Je vindt de functie intussen al terug op sportieve modellen van BMW tot zelfs Volkswagen en Kia, waar die erin slaagt om een doorgaans vierwielaangedreven auto op een gecontroleerde manier aan het glijden te brengen. Onder elektrische wagens is de driftmodus echter zeldzamer, waar voor zover wij weten enkel de Genesis GV60 ervan mocht genieten — geloof het of niet. Daar lijkt binnenkort nog een naam bij te komen, en wat voor eentje.
Eer voor de Mustang Mach-E?
Ford heeft in de VS namelijk de rechten aangevraagd voor een nieuwe driftmodus, en die zou deze keer ook op elektrische voertuigen moeten werken. Zo zagen we de functie in het verleden al op de vierwielaangedreven Focus RS aan het werk, waar het systeem kon beslissen om meer vermogen naar de achterwielen te sturen en de tractiecontrole een oogje te laten dichtknijpen. Het nieuwe systeem zou volgens het patent echter gebruik maken van de mechanische remmen om de aangedreven achterwielen kort grip te doen verliezen, en zou daarna extra gas bij geven om in een wolk van bandenrook zijwaarts over het tarmac te glijden.
In de aanvraag heeft Ford het zowat even vaak over een voertuig aangedreven door een verbrandingsmotor als over eentje op stroom, wat doet vermoeden dat de constructeur wel degelijk plannen heeft om dit in zijn EV’s te monteren. Dat zou alvast een deeltje van de iconische naam die de Mustang Mach-E meekreeg kunnen goedmaken, al is het ook mogelijk dat Ford eerder kijkt naar zijn nieuwe elektrische auto’s die de komende jaren in het verschiet zitten. Ook daar zou namelijk nog een sportief exemplaar tussen zitten.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 17 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 21 uur geleden