TVR Griffith is amper geleverd, krijgt al elektrische versie in 2024

TVR Griffith 2022

Hou je puffers bij de hand, Autofans, want er is nieuws van TVR. Nog niet zomaar nieuws ook: de kleine Britse constructeur springt binnenkort op de elektrische kar. Dat zouden ze gaan doen met de Griffith — je weet wel, die sportwagen met V8 waar ze al bijna vijf jaar over spreken.

Het klinkt bijna als een mythisch beest uit het verre verleden, de Griffith, en het verhaal begint daar ook steeds meer op te lijken. Zo rolde er van 1991 tot 2002 een model onder die naam uit TVR’s productiehallen, en belooft de constructeur ons al sinds 2017 een verrijzenis van het model. Die nieuwe Griffith laat echter nog steeds op zich wachten terwijl TVR onder — tot twee keer toe — vernieuwd management probeert om een financieel rendabel plan te bedenken en de productie op gang te krijgen. Dat houdt de Britten echter niet tegen om er nog een belofte bovenop te gooien…

Traditioneel recept

TVR heeft namelijk een zuiver elektrische versie van de Griffith aangekondigd, en die zou al in 2024 in productie moeten gaan. De EV zou daarin de Griffith met V8 niet gaan vervangen, maar ernaast gaan staan in het momenteel nog denkbeeldige gamma van de constructeur. Meer informatie krijgen we nog niet voorgeschoteld over de elektrische versie, maar het is zeker geen toeval dat TVR er net nu mee naar buiten komt. Het merk maakte namelijk ook bekend dat ze twee races in de Formule-E, die in Monaco en in Londen, zullen sponseren. Als ze daar geld aan kunnen uitgeven, zou dat dan ook betekenen dat ze eindelijk voldoende budget bijeengesprokkeld hebben om met de productie van de nieuwe Griffith te beginnen?

TVR Griffith 2022

Volgens de laatste informatie zouden de eerste Griffiths hun kopers eind 2023 moeten bereiken — of toch die kopers die hun voorschot na al die jaren nog niet teruggeëist hebben. Daarbij zou het dus nog om de versie met verbrandingsmotor gaan, en dat is trouwens niet de minste. Zo moet de Griffith nog steeds ten tonele verschijnen met een 5.0-liter V8-blok uit de rekken van Ford in het vooronder, goed voor pakweg 520 pk. TVR belooft bovendien om het gewicht traditiegetrouw laag te houden, waardoor de auto amper 1.250 kilogram zou wegen en een perfecte 50:50-gewichtverdeling laat optekenen. Of een elektrische versie echter ook aan de klassieke receptuur van TVR zal vasthouden, is nog maar de vraag.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws