
Audi heeft zopas de laatste conceptcar in zijn Sphere-familie onthuld, maar het verhaal krijgt alsnog een staartje. Hoewel geen van de studiemodellen bedoeld is als een concrete voorbode, zou de Grandsphere Concept toch heel wat gaan delen met een toekomstige EV. Dat wordt de A8 e-tron, en die krijgen we al volgend jaar te zien.
Bij de onthulling van de Activesphere Concept herhaalden we het nog maar eens: een productieversie hoefde je niet te verwachten. Dat was ook de boodschap wanneer Audi de overige drie leden van zijn Sphere-familie toonde, waaronder de Grandsphere Concept. Daar hoorde dan wel de kanttekening bij dat die laatste van alle Sphere-concepten het dichtst bij een toekomstig productiemodel stond, maar nu leren we pas hoe dicht.
Beperkt gewijzigde Grandsphere
In een gesprek met het Britse Autocar heeft Audi’s designbaas, Marc Lichte, namelijk verklapt dat de Grandsphere Concept uit 2021 eigenlijk een heel concrete teaser is naar de A8 e-tron. Die zou in 2024 op de markt komen als zuiver elektrisch alternatief op de A8, een beetje zoals de Mercedes EQS zij-aan-zij mag staan met de S-Klasse. Lichte verduidelijkte dat de gelijkenis niet één-op-één zal zijn, maar dat de A8 e-tron toch herkenbaar zal zijn als een Grandsphere met wat beperkte wijzigingen. Reken dus bijvoorbeeld op een meer realistisch vormgegeven cabine, al zou ook het productiemodel spelen met het feit dat de auto op termijn autonoom moet kunnen rijden tot niveau 4.

De gelijkenissen gaan trouwens ook onderhuids verder, want net als de conceptcar zal de uiteindelijke A8 e-tron gebouwd worden op het PPE-platform. Dat wordt het elektrische premiumplatform van de Volkswagen-groep waar naast bijvoorbeeld de elektrische Porsche Macan ook de aankomende Audi’s Q6 e-tron en A6 e-tron op gebaseerd zullen zijn. Modellen op dat platform zouden een rijbereik tot 700 kilometer moeten halen terwijl laden mogelijk zou zijn tot snelheden van 270 kW. De Q6 e-tron zouden we nog voor het einde van dit jaar te zien moeten krijgen, terwijl de A6 e-tron en de A8 e-tron op de planning staan voor 2024.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 5 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 6 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 8 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 23 uur geleden