Onder het goedkeurend oog van president Macron wil Frankrijk de regio van Duinkerken vlak aan de grens met België laten uitgroeien tot een hotspot voor batterijproductie van EV's. Na Stellantis en Mercedes wil Frankrijk ook BYD en Tesla naar de regio halen.
Een voormalige koolmijnregio die uitgroeit tot een gigantische hub voor de productie van EV-batterijen, dat is de droom die de Franse president Macron heeft voor de kuststad Duinkerken nabij de grens met België. Een droom waarvoor Frankrijk de rode loper uitrolt (lees: fors subsidies uitrolt). Met succes, want verschillende grote spelers vinden hun weg naar de regio. En dat is nog maar het begin.
Wedloop met Duitsland
Momenteel zijn het vooral toeleveranciers die hun weg naar Duinkerken hebben gevonden. Zo is het Taiwanese ProLogium het eerste bedrijf dat een gigafabriek neer zal poten in de regio. Op korte termijn volgen ook nog het Chinese Envision AESC, lokale start-up Verkor en een consortium van Stellantis, Mercedes en TotalEnergies. Het is echter een publiek geheim dat de Franse regering ook aast op grootmachten zoals Tesla en BYD.
Het is geen toeval dat Frankrijk plots zo royaal met subsidies strooit om de batterij-industrie naar het land te halen. Niet enkel is dat goed voor jobcreatie - uiteraard -, het legt ook nog eens bloot hoe sterk de rivaliteit is tussen verschilende Europese landen om voorop te lopen in de elektrische revolutie. Het valt Frankrijk zonder twijfel moeilijk dat Duitsland momenteel goed is voor een jaarlijske productie van zo'n 540 GWh aan batterijen terwijl het zelf genoegen moet nemen met zo'n 120 gWh. Daarmee is Frankrijk bijvoorbeeld kleiner dan Hongarije (215 gWh/jaar).
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 7 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 22 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden