
Op zoek naar een ruime gezinswagen tegen een budget? Laat die crossovers dan maar achterwege, want een break is niet alleen ruimer maar vaak ook nog net dat beetje goedkoper dan een gelijkaardig SUV-derivaat. Bewijzen nodig? Hieronder vind je er vijf.
Laat ons beginnen met een binnenkoppertje: de break is met uitsterven bedreigd. Kijk maar naar Dacia, waar je tot voor kort nog de goedkoopste break op de markt vond in de vorm van de Logan MCV maar nu aankijkt tegen een soort kruising van een break, een crossover en een MPV: de Jogger. Waar kan je dan wel nog terecht indien je een traditionele break zoekt tegen een budget? Dat klinkt als een aanleiding voor een lijstje…
5. Opel Astra Sports Tourer

Goedkoop en Duits, dat past toch niet in één zin? Blijkbaar wel bij Opel, of toch als je 27.550 euro goedkoop vindt. Voor dat geld krijg je namelijk een nagelnieuwe Astra Sports Tourer mee naar huis, en dat is de vijfde goedkoopste break van het moment. Opel geeft die trouwens ook niet kaal mee, want in zijn basisvorm is de Astra al best bruikbaar. Reken bijvoorbeeld op parkeersensoren voor- en achteraan, automatische koplampen, keyless entry en go en 16-inchvelgen. Bovendien beschik je meteen over 110 pk uit een 1.2-liter benzinemotor… Chic.
4. Renault Mégane Grandtour

Over chic gesproken, hoe staat het bij de Fransen? Wel, daar vind je de vierde goedkoopste break van onze markt in het aanbod van Renault. Zij bieden momenteel namelijk een Mégane Grandtour aan vanaf 27.325 euro, en die beschikt standaard over nog meer vermogen dan de Opel. Zo tekent meteen een 1.3-liter benzinemotor present met 140 pk, maar dat is niet de enige reden om de Mégane te overwegen. Je krijgt namelijk ook minstens even veel uitrusting mee als in de Opel.
3. Kia Ceed SW

We zijn inmiddels beland bij het podium der budgetbreaks, en daar gaat deze Kia Ceed SW met brons lopen. Je koopt er namelijk al eentje vanaf 25.290 euro, maar dat zou je er van buitenaf niet aan zeggen. Zo ziet de Kia Ceed er ook als SW best dynamisch uit, en staat er zelfs een plug-inhybride variant in het gamma. Die krijg je voor dat geld echter niet mee, dus in de basis beschik je over een 1.0-liter benzinemotor met 100 pk. Ook cruise control en een infotainmentsysteem met smartphone-integratie zijn meteen aanwezig, maar voor parkeersensoren moet je wel bijbetalen.
2. Hyundai i30 Wagon

De Kia Ceed wordt echter nipt ingehaald door de Hyundai i30 Wagon op de tweede plaats, en dat is geen toeval. De Hyundai en de Kia delen namelijk hun techniek, en zo krijg je ook hier een 1.0-liter driecilindermotortje mee dat echter wel goed is voor een mooie 120 pk. Toch kost hij in zijn basisvorm amper 24.099 euro, en dat merk je ook aan de uitrusting. Zo moet je het in de Hyundai bijvoorbeeld stellen zonder infotainmentsysteem, maar goed: misschien heb je dat wel helemaal niet nodig.
1. Fiat Tipo SW

Geen van bovenstaande modellen kan echter tippen aan de Tipo, want je weet wel hoe prijzen van auto’s ieder jaar weer een klein beetje stijgen? Dat geldt dus niet voor deze Fiat. Wanneer we die namelijk vorig jaar testten, koste een Tipo als break maar liefst 4.000 euro meer dan zijn huidige basisprijs van 20.791 euro. Dat kroont de Tipo SW tot de goedkoopste volwaardige break van het moment, en je krijgt hem standaard mee met een 1.0-litermotortje met 100 pk onder de kap. Verder is de Tipo SW standaard wel redelijk kaal uitgerust, maar hij kost dan ook dik 3.000 euro minder dan zijn dichtste concurrent…
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 2 dagen geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 2 dagen geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 2 dagen geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden