Dacia speelt onder de hoed van Renault graag even mee in het SUV wereldje, dat doet het met haar nieuwe Duster. Maar het wil economic-to-buy en economic-to-run zijn. Met andere woorden, lekker goedkoop en niet te veel CO2-uitstoot. En ze slaagden daar relatief goed in. Onder de kap ligt een 1.6 liter met 110pk. De dieselmotor is eveneens 1.6 liter groot en is 85 of 105pk sterk. Alledrie de blokken komen van het Renault-kamp.
Lees ook onze rijtest met de Dacia Duster 1.5 dCi 85pk.
De diesels, in het geval van tweewielaandrijving, stoten 140 g/km CO2 uit. Ga je voor de vierwielaandrijving (50:50), zoals het hoort, stoot je nog steeds 150 g/km uit. Daarnaast beschikt hij over knappe off-road capaciteiten. Zo heeft hij een hellingshoek van 35° vooraan en een hellingshoek van 35° achteraan.
De SUV is eveneens groter dan hij lijkt op de foto's. Hij is 1,82m breed en 4,31m lang. En die grootte vertaalt zich graag in bagageruimte. Standaard is die 475l, leg je de zetels plat en tracht je er het maximum uit te halen, dan beschik je over 1.600 liter. Ook een zwaargewicht is hij zeker niet. De voorwielaandrijving is 1.200 kilogram zwaar, met de vierwielaandrijving weegt hij 1.330 kg.
Hij zal in de aankomende lente te bestellen zijn.





Recente reacties
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 T Facelift (2023)
Als ex-eigenaar van tientallen BMW's, Mercedessen en Audi's kan ik in eer en geweten melden dat de...
Door Kurt Alen 1 dag geleden
Mercedes-AMG C 63 S E Performance geprijsd: dit kost de hybride C-Klasse AMG (2023)
Een AMG zou ik kopen voor de V8 motor . Nu ze overschakelen op een 4 cyl met batterij, gooien ze...
Door Joeri de smet 1 dag geleden
Zeg niet Land Rover: Defender, Discovery en Range Rover nu afzonderlijke merken
Fun fact: Het splitsen van de modellen in submerken doet al de ronde sinds de introductie van de...
Door Yvesw 2 dagen geleden
Toyota Yaris krijgt meer hybridekracht na modeljaarupdate (2023)
Waar lees je dat die meer zou verbruiken?
Door Joram 2 dagen geleden