Officieel: Toyota GT 86

Het atelier op de ontwikkelingsafdeling van Toyota moet zo ongeveer vol staan met FT-86 Concept cars want Toyota besloot om de officiële versie eindelijk bekend te maken. De productieversie krijgt de naam GT 86 mee en brengt de passie terug, aldus Toyota. Hij krijgt een 2.0 viercilinder boxermotor die samen met Subaru ontwikkeld werd. In de Toyota produceert dit blok 197 pk en 205 Nm.

De wagen is 4,28 m lang en 1,29 m hoog. Hij krijgt een 53/47 gewichtsverdeling en een erg laag zwaartepunt (op slechts 475 mm hoogte). De overbrenging gebeurt door een zesversnellingsbak, optioneel wordt dat een automaat met zes verzetten die je met paddles achter het stuur kan bedienen. Dat stuur is overigens met zijn 365 mm diameter het kleinste ooit in een Toyota gemonteerd.

Wie zich afvraagt waar de naam GT 86 vandaan komt, leest er ons Vergeten Auto-artikel over de Toyota AE86 best eens op na. Daar haalde Toyota immers zijn inspiratie voor deze nieuwe GT 86.

Reacties: 18 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
Mesoerrie 10:52
afbeelding van Mesoerrie

Eindelijk zeg!
Maar aan die achterflanken scheelt er precies iets. En de achterkant stelt eigenlijk niets voor ivgl met de concept.
Ik ben benieuwd om hem eens in het echt te zien, wie weet moet ik mijn mening compleet herzien... Hopelijk staat hij rap in de showrooms, en dan eens proberen een ritje te versieren :p

Challanger 11:43
afbeelding van Challanger

Ik vind hem mooi over de ganse lijn. Ik kijk alvast uit naar meer informatie mbt specificaties / prestaties
van deze sportwagen. De GT 86 is ook wel nodig voor Toyota om het saaie imago wat af te romen.
Wie weet !

Yvesw 12:44
afbeelding van Yvesw

Is dit ding nu eigenlijk RWD of 4WD? Of wordt de 4WD voor Subaru gehouden?

@Mesoerrie: En dit ding heeft nu bijvoorbeeld wel een mooie toerenteller ;)

Mesoerrie 13:11
afbeelding van Mesoerrie

Dat is zeker, mooi interieur op z'n geheeld trouwens ;)

Yvesw 13:15
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Goh, mooi in zijn geheel vind ik het nu wel weer niet... Dat rond stuurtje stoort me. En nee, ik bedoel niet het stuur dat rond is :p Maar de "binnenblok" van het stuur (waar de toeter en airbag inzit)... Hadden ze toch meer vierkant mogen maken...

Anonieme gebruiker 16:02
afbeelding van Anonieme gebruiker

wow! das zo'n ding daje gewoon direct wil gaan bestellen, ni?

MichelAngelo 10:10
afbeelding van MichelAngelo

wat een pareltje!!

David 10:14
afbeelding van David

Niet slecht, maar toch wringt er wat... Persoonlijk vind ik dat bv. Hyundai met z'n genesis beter bezig is.

Haerden 12:01
afbeelding van Haerden

De genisis kan je niet vergelijken die motor is nog eens de helft krachtiger en is een grotere wagen. Voor zo ver ik begrepen heb is die ook duurder :) De GT86 zou onder de 30.000 op de markt komen en dan is het wel veel pk voor relatief weinig geld.

Technische mensen het is een achterwielaangedreven wagen de GT86 subaru brengt hem uit met dikkere motor :) de WRX versie :)

Goede nieuws is dat met de motor uit de Toyota ook nog flink wat marge om te spelen is. Reken er maar op dat er flink gechipped en gesleuteld kan worden waardoor je ruim boven de 200 pk zal komen :)

Techno Patat 12:33
afbeelding van Techno Patat

Zoals Messoerie zegt: De achterkant is voor verbetering vatbaar! maar de voorkant en interieur vind ik heeeel mooi!

@Haerden: de 2.0l Genesis heeft toch niet zoveel meer pk's? En zoveel groter vind ik hem niet... Op de RX8 na vind ik de genesis de beste concurrent voor deze smijtbak ;)!

Kevin 13:09
afbeelding van Kevin

yupe, de toyota is echt nice, nu nog mooie opvallende kleuren en da word een zalige auto...!

David 14:30
afbeelding van David

@ Haerden : Had duidelijker moeten zijn : Ik had het vooral over het esthetisch aspect. Smaken verschillen nu eenmaal - Zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van de GT 86.
Toch denk ik dat een confrontatie tussen beide best wel leuk kan zijn...
Redactie ?

MichelAngelo 15:15
afbeelding van MichelAngelo

heb de fotoreeks een paar keer moeten afgaan om er mijn gedacht van te maken; ik vind hem nog altijd prachtig maar volgens mij staat hij ietsjes te hoog op z'n poten... en dat valt vooral vanachter op. maar verder kan ik er persoonlijk echt niks op aanmerken... misschien had de achterkant idd iets eleganter gekund maar... als hij effectief onder de 30k blijft... hebt ge potver3 toch wel ne prachtigen auto onder uw gat voor dat geld zulle... in beperkte mate (in grove lijnen, algemeen gezien) doet deze wagen me -zeker in profiel- aan de ongelooflijk mooie (en veel duurdere) 8c Competizione van Alfa Romeo denken...
...en dat kan zéker en vast op mijn goedkeuring rekenen!!! :-))

Pieter A. 16:38
afbeelding van Pieter A.

@David, zal er niet aan ontbreken. Zodra de wagens beschikbaar zijn in het Belgische perspark kunnen we beiden tegenover elkaar zetten. Al kan dat nog enkele maanden duren. Afzonderlijk hebben we ze misschien eerder beet.

Sven 09:49
afbeelding van Sven

Wat betreft de vergelijking Genesis Coupé - GT 86 kwam ik deze afbeelding tegen: https://autofans.be/sites/default/files/imce9/GT86_comparision.jpg

Mesoerrie 14:21
afbeelding van Mesoerrie

Zo die Genesis is wel nog een slag groter zeg, had ik niet verwacht.
Maar vind ik totaal niet erg, integendeel! Laat maar komen die GT86!

Techno Patat 15:26
afbeelding van Techno Patat

Schrik ik ook van dat die genesis zoveel groter is! Die mustang zie je bijna niet staan :o! En ik die het een hele prestatie vond dat hij maar 1200 kg weegt... Als ik het zo zie is het eerder: wow zo zwaar :o!

Haerden 16:52
afbeelding van Haerden

1200 kg is niet zo zwaar hoor de genisis 2.0 heeft 212 pk maar de 3.0 V6 kost maar een fractie meer. Wel is het zo dat de Toyota een betere tweedehandswaarde zal hebben. Nu of dat altijd zo is ... blijft altijd een gok in het segment van 200+ pk wagens is de 2de hands prijs meestal zowieso om te janken, daarbij komt dat de Celica ZZT (laatste model) en MR2 roadster (laatste model) ook niet echt 2de hands toppers waren. Desondanks denk ik dat de Toyota wel meer oplevert in occassie dan bv een Genisis. Ik heb zowieso geen idee over de verkoop cijfers van de Hyundai sportbak wel weet ik dat de Veloster niet verkoopt zoals ze verwacht hadden, ook de I40 heeft naar publiciteits investering toe, tot nu toe, nog niet de gewenste verkoop bang gehaald. Hyundai wil kost wat kost volkswagen verslaan. Ik zie dat nog niet direct gebeuren, niet dat het slechte auto's zijn maar ... nja het heeft veel te maken met "het merk". De Toyota is daarin een betere poging. Deze zou rond de 32.000 euro gaan kosten. Dat is goedkoper dan de VW Scirocco R met 216 pk ... kijk, dan ben je sterk bezig op een zeker niveau.

Wel vind ik persoonlijk dat alle mensen die de afgelopen jaren gezegd hebben dat Toyota geen spannende wagens meer maakt ... direct naar de dealer moeten om te gaan testrijden. Dit ding is spannend, sportief, snel, gedurfd en een behoorlijk risico als constructeur.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws