Hier is de Audi A3 Sportback

Na de Audi A3 driedeurs komt de vijfdeurs, daar kan je je hoofd om verwedden. Net zoals de vorige generatie krijgt hij opnieuw de toevoeging 'Sportback'.

De Audi A3 Sportback krijgt niet zomaar twee deuren extra. Audi liet de wielbasis ten opzichte van de vorige generatie groeien met 5,8 centimeter tot 2,64 meter (dat is 3,8 cm meer dan de driedeurs). Natuurlijk zijn het vooral de achterste inzittenden die daarvan profiteren, ook de hoofdruimte zou overigens groter zijn dan bij de driedeurs. De koffer heeft een volume van 380 tot 1.220 liter. Tegenover de vorige generatie verliest de A3 Sportback 80 kilogram, het leeggewicht bedraagt nog 1.205 kg.

De single frame grille met afgeronde hoeken is omringd door LED-koplampen met LED-bochtverlichting, beide als optie aan te duiden. Audi biedt 13 verschillende kleuren aan, en ook een S-line pakket is beschikbaar voor interieur en exterieur.

Voor de motoren kiest Audi een 1.2 TFSI (105 pk - 4,9 l/100 km, CO2-uitstoot 114 g/km) als instapmotor, met daarboven de 1.4 TFSI (122 pk - 5,3 l/100 km). Iets later volgt ook een pk versie, die over cilinderuitschakeling beschikt. De 1.8 TFSI met 180 pk (5,6 l/100 km, 130 g/km) kan dan weer voorzien worden van Quattro-vierwielaandrijving.

Onder de diesels vinden we de 1.6 TDI (105 pk - 3,8l/100 km, CO2-uitstoot 99 g/km) en de 2.0 TDI met 150 pk (4,2 l/100 km, 108 g/km) of 184 pk (4,3 l/100 km, 111 g/km). Quattro is beschikbaar op de twee dikste diesels.

Een 1.4 TCNG op aardgas komt eraan in 2013, in 2014 staat de e-Tron plug-in hybride er ook bij.

Wie de A3 Sportback wil zien, kan dat voor het eerst op het komende autosalon van Parijs, eind deze maand. Tegen februari 2013 staat hij dan bij de dealers.

Laatst gepubliceerd

Reacties (21)

Plaats een reactie
Wim 11:24
afbeelding van Wim

was te verwachten hé :) Blijft er goed uit zien, maar niet meer origineel. Wel mooi dat hij lichter is geworden.

Dequal 11:55
afbeelding van Dequal

Jup ziet er knap uit! en Weer iets sportiever ook dan de normale. Ik ben fan!

handy 12:35
afbeelding van handy

heb zelf een sportback van 2005 2.0 tdi met 270.000km, en wat zou ik graag een nieuwe willen, maar.. jammer dat ik visueel niet meteen zal merken dat ik een écht nieuwe sportback zou hebben

Christophe VA 13:38
afbeelding van Christophe VA

Ik vind het een zeer mooie wagen! Ik vind trouwens het verschil met de vorige modellen veel duidelijker dan voordien.
Ik ben blij dat ze niet gekozen hebben, zoals BMW met de 1 reeks, een complete nieuwe look aan dit model te geven.
Top!

Yvesw 13:40
afbeelding van Yvesw

Het pijnlijke aan de zaak is dat dit een zeer knappe wagen is, maar er rijden zoveel Audi's rond dat het gewoon een afknapper wordt. Als je puur los van het merk/ imago/ aantallen deze A3 sportback bekijkt is het alles wat je wil in een "kleine" break (buiten het saaie interieur misschien). Ik zeg knappe wagen! Spijtige zaak is dat knappe Audi's in het verkeer zo normaal zijn geworden dat ze hun kracht verliezen. En dan wordt het heel moeilijk voor de marketing en design -boys om hier een oplossing voor te vinden...

Dequal 15:21
afbeelding van Dequal

De S'ers en RS'ers en AudiSport packs meer 'swag' geven nog!

Yvesw 15:34
afbeelding van Yvesw

Nog meer? Alle Audi's zien er tegenwoordig al uit of ze zijn S/RS modellen en de echte S/RS modellen zijn dan een spuw in het gezicht naar de vroegere "wolf in schaapskleren" ideologie. Lekker schreeuwerig en meer bling bling dan Puff Daddelisious op een Zaterdagavond.
Probleem is dat mensen geen Schaapskleren meer willen. Als Audi een "relatief" subtiel S/RS model lanceert klaagt iedereen dat alle Audi's op elkaar lijken en ze nog niet eens moeite doen om er iets speciaal van te maken. Doen ze het wel schreeuwerig... Dan klaag ik als Autofan die voeling heeft met merkgeschiedenis.
Zoals ik al zei... Een moeilijke studie voor de Audiboys. ;)

Yvesw 18:27
afbeelding van Yvesw

Dit kan je toch geen grijze muis noemen? Het is eerder een muizenplaag...
Wat als we de situatie verwisselen en er op elke hoek een V40 stond en maar af en toe een A3 voorbijkwam in het straatbeeld? Zou je hem dan ook zo'n gruize muis vinden?

Techno Patat 18:35
afbeelding van Techno Patat

Nee, maar dan werd het straatbeeld er heel wat knapper op! Want de V40 is vele malen mooier imo...

Yvesw 18:43
afbeelding van Yvesw

@Patat: dit is dus geen knappe wagen dan?

Techno Patat 20:54
afbeelding van Techno Patat

Eigenlijk niet nee! Ik heb de Sportback dit weekend al gezien op de Nurburgring en hij viel me dik tegen...

Kenny 21:31
afbeelding van Kenny

Niet mis, maar eerlijk gezegd vond ik de vorige A3 SB mooier. In ieder geval eleganter. Misschien is het een kwestie van gewenning, en we zullen deze snel genoeg gewend zijn dankzij de talloze leasesloeries op onze wegen :-). Het interieur blijft erg geslaagd, heerlijk gebalanceerd zonder al te veel poespas.

Kenny 21:36
afbeelding van Kenny

Idd Yves, waar is de tijd van de RS4 B5 en de S3... Dat waren nog eens schapen naar m'n zin (vat het nu niet dubbelzinnig op) :-). Tegenwoordig weet je als designer niet meer welke richting je uit moet om je publiek te bekoren. Ik vrees dat de dagen van de 'sleepers' geteld zijn, en dat schreeuwerige patserbakken meer de norm worden. Nochtans, Audi probeert het toch nog steeds met hun S-modellen om alles redelijk subtiel te houden.

een rationele autofan 15:57
afbeelding van een rationele autofan

Deze redenering staat toch vol contradicties!? De wagen is mooi maar wordt een afknapper omdat er teveel rondrijden? Dus als ik het goed begrijp is een lelijke wagen die minder in het straatbeeld te zien is ... beter? Exclusiviteit voor een premium hatchback, ben je daar naar op zoek? Audi blijft toch een massaconstructeur? Ik denk dat ik de oplossing heb. Audi positioneert de A3 naar een prijsniveau van ca. 50.000 euro. Gevolg, het blijft een zeer knappe wagen, maar slechts zelden zien we er één rondrijden. Op slag is de A3 opnieuw een droomwagen :-)

Yvesw 16:14
afbeelding van Yvesw

@Rationele autofan: Ik moet je gelijk geven, maar wat is schoonheid? In de meeste gevallen is schoonheid iets dat relatief zeldzaam is. Daarom vinden vrouwen een diamant mooier dan een steenkool (ook al bestaan ze uit dezelfde atomen). Zo kan ik met open mond staren naar een gigantische waterval in Frankrijk, maar mensen van de streek wandelen er voorbij alsof er gewoon een beekje stroomt. In het algemeen kan je besluiten dat "zeldzaamheid" zeker een factor is die "schoonheid" bepaalt. Moest er in elke straat een Heidi Klum wonen, zou ze ook uit het lijstje van schoonheidsideaal vallen hoor ;)
Dus ja, -buiten dat ik de A3 gewoon een mooie wagen vind- zou hij nog 3x meer hoofden draaien als hij maar af en toe voorbij kwam gereden.
En inderdaad, lelijke wagens kunnen soms mooier worden door hun exclusiviteit. Zo mag je het draaien en keren hoe je wil, maar de pagani huayra is geen schoonheid, maar door zijn exclusieve *kuch* prijs zal hij toch veel hoofden draaien. En je kan er prat op gaan dat hier iemand op gaat reageren dat de Pagina wel een prachtige wagen is en dat ik niets van auto's ken ;) Zo zie je maar, smaak wordt voor een groot deel gedreven door zeldzaamheid.
Want als puntje bij paaltje komt is de A3 een knappe wagen, punt.

Yvesw 16:18
afbeelding van Yvesw

En voor de muggenzifters onder ons, achteraf gezien denk ik dat een Diamant eerder de atomen deelt van een houtskool dan van een steenkool ;)

Techno Patat 17:21
afbeelding van Techno Patat

De pagani (niet Pagina) is dus wel een schoonheid, autobarbaar :D!

Nee serieus, een pure schoonheid zoals de Zonda is het niet, maar de feiten die rond de auto zweven geven hem een enorme coolhzidsfactor! Wat dan weer bijdraagt aan zijn knap imago...

Ik vind de A3 sowieso niet echt ook knapperd! Al zie ik er zelden eentje, de huidige generatie Audi's ligt me om de een of andere reden niet! Dat ligt daarom niet alleen aan de A3, die neus is mijn ding niet!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws