Fiat Panda Natural Power is de properste van de klas

Fiat Panda TwinAir Natural Power

Als je veel modellen wil zien ben je bij Fiat aan het verkeerde adres, wie zuinige motoren onder de kap wil is dan weer aan het juiste adres.

Fiat maakt vandaag bekend dat haar 0,9 liter grote Twinair turbo ook methaan lust. De TwinAir Natural Power krijgt 80 pk onder de kap en kan vooral uitpakken met straffe verbruikscijfers. Het gemiddeld verbruik ligt op 3,1 liter en een CO2 uitstoot van 86 g/km, dat is bij de betere in de markt en een record voor de Fiat-groep. In vergelijking met het vorige model doet dit blok 30 procent beter inzake prestaties en krijgt het 10 procent autonomie bij.

Twee papjes

Technisch werden er enkele zaken aangepakt. Zo krijgt deze Panda een nieuw inlaatspruitstuk, nieuwe injectoren, nieuwe elektrische motorsturing, nieuw klephuizen enzovoort. De Panda TwinAir Natural Power zal starten op benzine en nadien onmiddellijk overschakelen op methaan. Mocht de methaantank leeg zijn, schakelt de motor over op benzine. Wie al rijdend liever op benzine dan methaan rijdt, kan op een daarvoor bedoelt knopje duwen op het dashboard.

Koffer blijft even groot

Het methaan wordt bijgehouden in twee methaanreservoirs die ze onder de vloer konden verstoppen, elk goed voor 12 kilogram (equivalent van 72 liter onder een druk van 200 bar). De koffergrootte bleef ongewijzigd (200 liter).

In de Belux zal de motor enkel in de Panda beschikbaar zijn. De TwinAir Natural Power gaat voor 14.600 euro over de toonbank.

Fiat is geen onbekende als het om methaanmotoren gaat. Sinds 1997 verkocht het al 500.000 varianten met het methaanpapje in de tank.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
BePa 14:31
afbeelding van BePa

Interessant nieuws voor deze fraaie Panda. Al blijft het voor een particulier zonder eigen tankinstallatie (want die is pas betaalbaar voor een hele vloot) en onmogelijke keuze: De tanks zijn al half leeg om aan het dichtstbijzijnde tankstation te geraken. Bijzonder jammer....

Yvesw 15:14
afbeelding van Yvesw

Kan iemand mij hier het verschil tussen Methaan en LPG systemen uitleggen? Of stel ik hier nu een heel domme vraag? :p

Techno Patat 22:30
afbeelding van Techno Patat

Methaan is denk ik gevaarlijker! Ze gebruik(t)en dat in de Indy-car races! En als er iemand crashte was dat levensgevaarlijk omdat je het bijna niet ziet branden! Als er dus een brandstoflek was kon de piloot verbranden zonder dat de mensen op de tribune er iets van zagen. Als de brandweer het dan ook niet ziet...
Dat zijn die fleskes dat je moet aansteken onder een fondue toestel, dat zie je bijna niet branden...

Enneuh, lpg is dacht ik niet vloeibaar in gewone vorm (wel onder druk), methaan is dat wel maar vervliegt heel snel! Dus ik denk (don't shoot me if i'm wrong) dat methaan ook gewoon in je benzine tank kan...

Maar ik weet ook niet direct waar je het kan tanken hoor! Kheb het nog niet veel gezien allesinds (maar dat is zo met een 'Witte pomp' ook! Hier zie je dat nergens, ik heb een halve dag in provinci antwerpen rondgehangen en kben er 5 tegen gekomen... ) Dus het zal misschien iets regionaals zijn...

chuwie 15:42
afbeelding van chuwie

www.treehugger.com/cars/fiat-bets-big-natural-gas-future-fuel-cars.html

-> wagens op cng uitgelegd (engels)

nl.m.wikipedia.org/wiki/Lpg_(brandstof)#_

-> lpg uitgelegd

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws