De V12 blijft in deze downsizetijden de koning van de verbrandingsmotoren. Geen premium Duitser zonder twaalfcilinder in het gamma(Audi met de W12). Voor BMW startte het verhaal in 1972. Maar dat is toch langer dan 25 jaar geleden?
Inderdaad, in 1972 werd de opdracht gegeven om een V12 te ontwikkelen. In 1974 kwam er uiteindelijk een V12 door 2 zes-in-lijn in elkaar te schroeven. Met 315 kg was hij echter te zwaar om in productie te nemen, en de oliecrisis van de jaren 70 begroef tijdelijk het V12 project.
In 1982 werd er pas terug aan een V12 gedacht, maar deze keer werd hij van nul af aan opgebouwd. In 1987 kregen we voor het eerst deze 5.0 V12 te zien in de 7-reeks(E32). De 5 liter had toen al 300 pk en 450 Nm koppel. Hij zou het in 1994(E38), met 0.4 liter extra, tot 326 pk schoppen.
8 jaar later kwam BMW met hun 6.0 V12. Bangle's 7 reeks(E65) kon op 445 pk rekenen.
Tegenwoordig produceert de geblazen 6 liter 544 pk en 750 Nm. Hij laat de 7 in amper 4.7 seconden naar 100 km/u sprinten.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 7 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 7 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden