Fords Europese topman krijgt promotie

"Wacht maar, straks krijgt die Stephen Odell een dikke bonus en een promotie," werd smalend gezegd nadat de man bij de Ford-fabriek in Genk een sociaal kerkhof had veroorzaakt. Die uitspraak bleek niet zo ver van de waarheid te liggen.

Want donderdag werd meegedeeld dat Stephen Odell, de topman bij Ford Europe, een aantal nieuwe bevoegdheden krijgt. Zo zal hij voortaan ook toezien op de gang van zaken in het Midden-Oosten en Afrika. Hij wordt verder ook 'executive vice president'.

Bij Ford Genk ervaren ze het alvast als een klap in het gezicht. "Het is duidelijk dat iedere vorm van ethiek en fatsoen ver te zoeken is", reageert Gert Steegmans van het ACLVB. "Dit is een pure 'ik ga hier over lijken'-mentaliteit".

Tegelijk reageert men verontwaardigd omdat de promotie niet verdiend zou zijn. Ford Europa kon geen positieve cijfers voorleggen. "Odell maakt dus geen promotie vanwege de resultaten die hij bereikte, maar omdat hij zogenaamd de 'moed' heeft gehad om 10.000 mensen van hun toekomst te beroven" klinkt het bij Rhonny Champagne van vakbond ABVV. Hij maakt de vergelijking met het ontslaan van een heel elftal bij tegenvallende resultaten om vervolgens de trainer een promotie te geven.

Reacties: 10 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Vale46 16:55
afbeelding van Vale46

Wat heeft dat er nu mee te maken? Die topman krijgt ook enkel bevelen uit de US&A om besparingen door te voeren, en soms houd dat in dat er fabrieken gesloten moeten worden.
Die mens zal nu zijn werk goed gedaan hebben door een goed beleid voor te leggen (besparingen) waardoor hij bekwaam word geacht om een groter gebied onder zijn leiding te nemen.

Dat de mensen van Ford Genk daar weer zo hysterisch op moeten reageren... Als ze niet voor een "hele grote" willen werken, dat ze dan in een KMO gaan werken hé! Dat Ford Genk geen stabiel bedrijf is dat wisten de meeste mensen al lang.

Cuore Sportivo 00:40
afbeelding van Cuore Sportivo

Sorry Vale maar hier ben ik het toch niet met je eens, dit is toch echt geen moment om die man een mooie bonus te geven.. En ik kan zeker begrijpen dat de werknemers van Genk daar misnoegd over zijn..

Mesoerrie 16:44
afbeelding van Mesoerrie

jullie hebben allebei een punt.

Het bericht dat de fabriek uiteindelijk toch definitief sluit, na een maand ervoor nog de bevestiging (op papier!) gekregen te hebben dat de productie van de nieuwe Mondeo in Genk zal plaatsvinden, is gewoon achterbaks en mensen voorliegen. Ford ondergraaft hiermee ook zijn eigen geloofwaardigheid vind ik en komt t.o.v. de buitenwereld nu niet echt over als een betrouwbare partner.
Maar uiteraard zijn ondernemingen geen liefdadigheidsinstellingen. Als de verkoop instort, er ver onder de fabriekscapaciteit gewerkt wordt, werknemers veel economisch werkloos zijn, tja dan moeten er afvloeiingen gebeuren, en in het slechtste geval een sluiting.
Nu de fabriek gesloten wordt, en zoveel duizenden mensen zonder werk zitten is dit werkelijk een ramp te noemen. Ford heeft Limburg er weer bovenop geholpen, maar zal het omgekeerde ook doen. Vindt maar eens een arbeidsplaats voor duizenden mensen in de regio...
Ik kan die werknemers ook goed begrijpen. Een slechter moment om die promotie bekend te maken kon niet. Dat ze daarmee tenminste nog enkele maanden mee gewacht hadden. Blijkt maar dat ze bij Ford elke sociale voeling verloren zijn. Maar goed dat is het Amerikaanse systeem.

Maar wat we ook niet mogen vergeten is dat wij in der tijd ook de productie afgepakt hebben van de Amerikanen omdat wij Europeanen toen goedkoper waren...

MichelAngelo 17:35
afbeelding van MichelAngelo

@ Vale: ga dat eens aan een +50'er vertellen die al van zijn 18'ste (en vaak nog van voor die leeftijd in de vorige generaties, mijn pa was bvb. al van z'n 14'de bezig in die stiel) in autogarage's arbeid staat te verrichten, desgevolgend van jongsafaan niks anders gedaan heeft, wel superervaren en getalenteerd is in automechanica maar verder ook nooit opleidingen gehad omdat ie toch heel z'n leven met plezier dezelfde job heeft mogen/kunnen uitvoeren, rustig aan het aftellen naar zijn pensioentje dat binnen de 10 jaar zou komen....
...Dat die nu z'n boelke moet oppakken om naar een KMO te gaan werken... kzou u graag zien komen, ge zult van geluk mogen spreken als ge der vanafkomt met een smoelpeer of ne sjot onder uw....
tis allemaal zo gemakkelijk niet als dat we het ons van op afstand voorstellen hoor. Doe het maar eens: vraag eens aan uwe pa als die 50+ is, om hem aan te passen aan nen baas die bvb. zijne eigen zoon kan zijn, hem te kiezen geeft in quasi uitbuiting of ontslag (als hij te kiezen hééft, niet gelijk bij Ford dus) en op de koop toe nog flexibiliteit verwacht in onmenselijke uren en een flutloontje, WETENDE dat ze in het beste geval slechts een pispensioentje gaan krijgen als de tijd rijp is. Ik weet hoe het bij mijnen ouwen zou uitpakken zulle... en met reden potverdekke!

Yvesw 18:30
afbeelding van Yvesw

@Michelangelo: Het blijft een moeilijke kwestie, maar we moeten ook eerlijk zijn...
Mensen die daar al van hun 18de werken gaan een heel schone "premie" krijgen. Dat wordt soms wel eens vergeten. Dagelijks vliegen er mensen op straat doordat kleine KMO's failliet gaan, zonder nen bal te krijgen! Dat zijn erge gevallen. Maar daar berichten ze niet over...
Pas op, ik wil hier niet vertellen dat het allemaal niet erg is wat er met Ford aan de hand is, maar mensen focussen zich zo hard op "die mensen verliezen wel hun job!" dat ze uit het oog verliezen dat er hier over ontslagbedragen van 70.000 euro wordt gesproken. Dat is een hele schone laag choco die ge op uw boterham gesmeerd krijgt hoor.

En ja, ik spreek uit ervaring. Een kennis werd 2 jaar geleden -na 29 jaar dienst- ook op straat gezet bij Nokia Siemens Networks (haar afdeling werd naar India geëxploiteerd). Hierbij kreeg ze een ontslagpremie van ongeveer hetzelfde bedrag als bij Ford + kon ze in een 50+ regeling stappen waardoor ze momenteel meer zou verdienen als ze "dopt" dan dat ze halftime zou gaan werken. (Toont trouwens nog maar eens aan hoe Belgische systeem geen steek houdt...)
Dus voor 20 jarigen is er geen probleem (die vinden nog wel ander werk) en voor 50-plussers is er ook geen probleem (die krijgen nen schone boterham + waarschijnlijk een regeling)
Mensen die begin de 40 zijn, die hebben nog de meeste problemen. Maar opnieuw, 70.000 euro lijkt me niet meteen een groot probleem...

Mesoerrie 19:40
afbeelding van Mesoerrie

ja die premie van 70.000 is idd zeer royaal. Dat is dan weer het voordeel om voor een multinational te werken...

MichelAngelo 16:54
afbeelding van MichelAngelo

awel... ik kan alleen zeggen dat ik het echt hoop voor die mensen dat ze die premie krijgen...
dat die vakbonden tenminste dàt kunnen afdwingen.

Yvesw 18:30
afbeelding van Yvesw

@Zeebonk: Die premie is toch sowieso gegarandeerd niet? De Wet Renault heeft er voor gezorgd dat er zo'n dingen kunnen worden afgedwongen (gelukkig).
Trouwens, vorig kwartaal maakte Ford 1,7 miljard euro winst. Stel dat de 4300 ontslagen mensen in Genk hun €77.000 euro krijgen dan kost het Ford +/- 331 miljoen Euro. Dat is ongeveer 1/5de van de winst die Ford vorig kwartaal hadden gemaakt. Dus mijn inziens, gaat Ford er niet moeilijk over doen, gewoon het geld ophoesten en alsnog dit kwartaal afsluiten met goede cijfers.
Voor de mensen in Genk gaat het over veel geld, voor Ford is het gelijkwaardig aan -in een gezinssituatie- "We kopen eens nen iPad van een B-merk".

MichelAngelo 10:41
afbeelding van MichelAngelo

wist ik niet... (wet Renault) klinkt al wat minder erg zo... is inderdaad een dikke laag sjoko eigenlijk... en als ge al in de 50 zijt kan da nog ne redelijk schone afsluiter zijn... ook al ist nog wa vroeg...

Yvesw 18:00
afbeelding van Yvesw

@Michel: Als je in de 50 bent kan je het met zo'n "laag choco" inderdaad wat rustiger aandoen (halftime werken en wat extra tijd in de kleinkinderen steken bv.) en rustig uitbollen tot je pensioen.
Voor mensen begin de 40 is het nog de ergste situatie. Die MOETEN wel terug aan "den bak" geraken. Laten we hopen dat er ergens een goede ziel is voor die mensen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws