Eerder deze dag kregen we hem reeds vroegtijdig te zien, nu is hij ook officieel. De laatste generatie van de Porsche Cayman, het overdekte broertje van de Boxster, brengt geen wereldschokkende veranderingen maar dat hoeft ook helemaal niet.
De meeste stilistische kenmerken zoals de koplampen en de achterkant werden overgenomen van de Boxster. Tegen over de vorige generatie Cayman krijgt deze nu veel strakkere lijnen en glooiendere oppervlakken mee. Hij is ook 10mm lager, 35mm langer en een imposante 1mm breder.
Onder de motorkap vanachter vinden we een nieuwe 2.7 liter flatsix terug net zoals dezelfde 3.4l, al dan niet in een vernieuwde versie. De 2.7l vervangt de oude 2.9l en is goed voor 280pk, een verbetering van 10pk. Met 290 Nm is deze zescilinder in staat om de 1310kg zware Cayman in 5,7 seconden naar 100 km/u te jagen.
De 3.4l in de Cayman S werd herwerkt en produceert nu een 7 pk meer wat het totaal op 320pk en 370 Nm brengt, goed voor een sprintcijfer van 5 seconden voor de handbak, 4,7 seconden voor de automaat. De 2.9l heeft op papier genoeg met 6,8 l/100km, de 3.4l lust graag een half litertje meer per 100km.
Onder het koetswerk vinden we hetzelfde aluminium chassis terug bekend vanuit de Boxster, hierdoor wordt de wielbasis met 60mm verlengd tegen over de vorige generatie Cayman. De stuurinrichting is nu ook electro-mechanisch en Porsche's Active Suspension Management is een optie.
De gewone Cayman rolt op 18" 235/45 sloffen aan de voorkant en 265/45 vanachter. De S variant krijgt een maatje groter mee met 19" 235/40 vooraan en 265/40 aan de achterkant.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 20 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 22 uur geleden