Nieuwe Lexus IS enkel als hybride in België

Officieel Lexus IS (2013)

Na enkele gelekte beelden is het tijd voor het officiële pleidooi. Daarin maken ze bekend dat er twee varianten zullen zijn: een gloednieuwe IS 300h, de eerste hybride in de IS-reeks, en een IS 250. Opvallend is wel dat we in België de IS250 niet zullen krijgen, wat wil zeggen dat we enkel de hybride-variant kunnen kopen.

De IS300h zal een full-hybrid worden die de achterwielen aandrijft. Onder de kap schuilt een doorontwikkelde 2.5 liter vierwilinder met Atkinson-cyclus en 220 pk. De batterijkit zal niet in de koffer liggen, wel onder de bodemplaat om zo geen plaats te ontnemen voor passagiers. De CO2 uitstoot zou onder de 100 g/km duiken en het gemiddeld verbruik rond 4,3 liter per 100 kilometer schommelen.

Er zal ook een nieuw ‘Drive Mode Select’-systeem beschikbaar zijn dat vier inschakelbare rijmodi aanbiedt: ECO, NORMAL, SPORT/SPORT S en – enkel voor wagens met AVS – SPORT S+.

Technisch werd de voorwielophanging met dubbele wishbones herwerkt waardoor die twintig procent meer rolstijfheid zou moeten hebben. Achteraan werd er een nieuw meerpuntophanging verwerkt zoals we die kennen uit de Lexus GS.

In totaal zegt Lexus in deze nieuwe IS niet minder dan 12 premières en innovaties te hebben verstopt. Eentje daarvan zijn de nieuw ontwikkelde stoelen vooraan. Ook het stuur werd op basis van dat van de LF-A aangepakt en zou vooral beter verstelbaar moeten zijn. Binnenin pakt Lexus uit met betere en hoogwaardigere materialen, inclusief een nieuw infotaimentsysteem. Daarnaast is er dankzij de groei van de wielbasis (+70mm in de lengte en +10mm in de breedte) 85mm meer knieruimte voor de achterste zitrij.

Officieel Lexus IS (2013)

De looks zijn duidelijk gewijzigd. De grote grille moeten de IS in lijn brengen met de GS, ES en LS terwijl de lijnen langszij de sportiviteit moeten benadrukken.

De Lexus IS wordt midden 2013 gecommercialiseerd. Vanaf dat moment zal Lexus het enige merk zijn in België dat énkel hybride-wagens verkoopt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Mesoerrie 18:43
afbeelding van Mesoerrie

Allé wat een gemiste kans zeg. Als je nu gewoon eens iets anders wil dan een 3, A4 of C; ben je verplicht om zo'n hybrideding te nemen.

Yvesw 18:47
afbeelding van Yvesw

Ik denk dat Lexus dit segment heeft opgegeven in België. Wij kopen nu eenmaal liever een 3-reeks, A4 en C-klasse (zeker de leasing). Aan het design alleen al van Lexus zie je dat ze zich meer op de - veel belangrijke - Aziatische markt richten.
Wel spijtig voor ons inderdaad... :-(

PILL 20:17
afbeelding van PILL

Misschien kan de samenwerking tussen Toyota en BMW deuren openen ? Alhoewel, een brug te ver voor BMW denk ik. Enerzijds jammer want het zou het 13 in een dozijn A4, 3, C wat kunnen doorbreken.

B4 21:58
afbeelding van B4

Chapeau van Lexus van geen diesel meer aan te bieden... nuja Lexus en diesel was nooit een geweldig huwelijk...

Feyaerts Jean 15:36
afbeelding van Feyaerts Jean

Hybride is niets voor mij .223 pk en maar 200 km per geen rivaal voor Duitse merken Ik zal dan ook bij BMW blijven schoppen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws