Toyota roept nog eens 1,3 miljoen wagens terug

Het lijkt wel een maandelijkse column hier op Autofans, maar Toyota roept nog maar eens 1,3 miljoen wagens terug. Ditmaal gaat het om de Corolla, Corolla Matrix en de Lexus IS.

Ze worden teruggeroepen ter controle. Zo zijn er bij de Toyota Corolla problemen met de airbags en veiligheidsriemen. Wegens een fout in de elektronica kan een airbag zonder waarschuwing afgaan tijdens het rijden waardoor ook de riemen worden strakgetrokken. De Lexus IS heeft te kampen met een kleiner euvel. Daar zijn problemen met de bevestiging van de ruitenwissers.

In totaal gaat het om 901.000 Corolla's en 358.000 IS's. Het betreft vooral wagens in de VS en Japan. Alle eigenaars worden uitgenodigd om naar hun plaatselijke garage te gaan ter controle.

Het is niet de eerste keer dat Toyota hiermee in het autonieuws verschijnt. Hoewel Toyota niet beschuldigd kan worden van nalatigheid, flirt het - merk dat garant stond voor kwaliteit - door deze voorvallen wel met een imagoprobleem.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Techno Patat 11:30
afbeelding van Techno Patat

Dat is nu iets waarvoor ik persoonlijk niet voor zou 'recallen'! Die ruitewissers je toch prima fixen bij een onderhoudje?

Die arbags hebben wel wat aandacht nodig, maar als er al 930.000 van verkocht zijn zal het wel geen zo een opvallend probleem zijn. Anders hadden ze het al door na 30.000 verkochte auto's. Dus daar zou ik nu toch niet zo hard mee inzitten... Maar als Toyota daarvoor dan toch publiekelijk een recall doet ipv in alle stilte (kuh vag kuh) vind ik dat enkel een bevestiging van het streven naar perfecte kwaliteit!

Yvesw 11:51
afbeelding van Yvesw

Een foutieve code schrijven die er voor kan zorgen dat je airbag zomaar opengaat kan sowieso nooit door de beugel. Dus dat moet onmiddellijk worden aangepast.

Het succes van Toyota is ook een beetje hun vloek. Het gaat altijd meteen om gigantische getallen van wagens waardoor de media dit vlug oppikt. Als twintig VW Beetles binnen moeten, daar kraait geen haan naar.

Hoe ging dat spreekwoord nu weer? Hoge Japanners vangen veel wind...

Techno Patat 12:17
afbeelding van Techno Patat

thoja, foute code precies. de code was misschien wel juist maar was niet afgesteld op de sensors die naar verloop van jaren iets andere waardes doorgeven. Daarom is het geen fout, gewoon een ouderdoms probleemtje dat ze kunnen aanpakken. Daar waar andere merken dan iets gaan hebben van: tjah ouderdom! Deal with it, gaan ze bij Toyota de publieke vernedering aan...

''Dit is overigens nog niet gebeurd, en dat wil Toyota graag zo houden, waardoor er 901.000 auto’s terug naar de dealer mogen. ''

Dit vond ik op autoblog.nl, zo dringend kan het toch niet zijn als er nog niets gebeurd is? Dan vraag ik me af, hoe hebben ze het ontdekt? Testen ze nog auto's bij toyota die 8-9 jaar oud zijn? Of gaf een dealer een mogelijk probleem door en hebben ze een worst case scenario getest?

Yvesw 12:26
afbeelding van Yvesw

Dus u zou dagelijks in een wagen kruipen waarvan je weet dat de airbag spontaan in je gezicht kan knallen? Dat lijkt me toch wel een euvel dat redelijk dringend moet worden aangepakt...

Waarschijnlijk kwam een plaatselijke dealer elke keer dezelfde foutmelding tegen bij Corolla's waardoor hij maar Toyota heeft gecontacteerd.

En andere merken gaan trouwens ook die vernedering aan hoor.
Ik weet niet waar dat fabeltje van "Toyota is de brave man en al de rest zijn de stiekeme zwijgers" van komt, maar die vlieger gaat toch echt niet op...

Yvesw 12:50
afbeelding van Yvesw

@Wax: Maar Toyota heeft ook problemen die ze niet meedelen hoor (scheurtjes in de cilinders). Dat is tevens net mijn punt dat ik maak, andere merken geven het ook toe! Dat het dan onder garantie wordt gemaakt is een andere discussie...

Techno Patat 13:47
afbeelding van Techno Patat

Dit probleem is van een toyota die 8-9 jaar is, de panamera was gloednieuw. Dat valt nu niet echt te vergelijken denk ik ;)! En er is nog geen enkele die het meegemaakt heeft. Ik durf te wedden dat als je zoekt dat je wel corsa's vindt die spontane airbags hadden, en bij deze kan het gebeuren maar het is nog niet gebeurd. Waar kruip je dan het liefst in? Eentje waarvan de fabrikant zegt: het is nog niet gebeurd op bijna een miljoen auto's,maar het kan wel ooit eens gebeuren. Of in een auto waarvan je niets hoort maar waar het waarschijnlijk wel al is gebeurt...

En als je denkt aan alles dat kan foutlopen moet je in geen enkele wagen kruipen! Maar liever (zoals waxweazel zegt) in een wagen waarbij het probleem direct aangepakt wordt.

Yvesw 18:09
afbeelding van Yvesw

Och Patat, uw liefde voor Toyota is gewoon onaantastbaar :-)

Het is een dubbel verhaal... Er wordt overdreven met argusogen op Toyota toegekeken, maar mensen overdrijven ook in het verdedigen van het merk.
Als we dan de bal in het midden leggen zijn het gewoon dingen die niet mogen gebeuren. Niet bij Toyota, niet bij OpelAudiBMWPorscheEnAlDeRest... Punt.

Techno Patat 19:19
afbeelding van Techno Patat

Meh, ik heb een bwabwa gevoel met het merk. Maar ik heb het wel voor een merk dat 9 jaar na productiedag nog een meaculpa slaat! Dat zie ik ze bij Alfa eigenlijk niet doen. En dat merk draag ik nu wel in m'n hart ;)!

Yvesw 19:35
afbeelding van Yvesw

Volgens mij ging het om scheurtjes in de cilinderhoofden bij de D4D diesels in de Avensis en Verso. Geen idee dat dat de D-cat serie is, ken de D-cat serie enkel van uit de RAV4 :-)
Dus vul aan en verduidelijk waar nodig ;-) Ik leer graag bij :-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws