Volkswagen UP! voor boomknuffelaars: e-UP!

Volkswagen e-UP!

Hoewel Volkswagen een tijdlang huiverachtig stond tegenover elektrische wagens, blijkt 2013 toch het jaar van e-Volkswagens te zijn. Na de eerder aangekondigde elektrische Golf komt er ook een elektrische variant van hun kleinste stadsrakker, de UP!.

De e-UP! krijgt een kleiner accupakket (18,7 kWh) dan de e-Golf (26,5 kWh). Desalniettemin zou je met de e-UP! 150 km ver moeten geraken. Ruimschoots voldoende om in de stad de hipster uit te hangen, toch?

0-100 in een week

De kleine elektromotor levert een constant vermogen van 55 pk en 210 Nm koppel. Het piekvermogen bedraagt 82 pk. Dit zijn zeker nette waarden voor zo'n klein gebakje. De honderd per uur aantikken is dan weer niet zo net, veertien seconden heb je daar voor nodig vanuit stilstand. Net zoals bij de e-Golf houdt de pret - of horror - op bij 135 km/u. Volgend keer toch maar de 0 naar 70 sprint communiceren Volkswagen. In steden mag je toch niet sneller...

Volkswagen e-UP!

Obesitas rakker

Door het batterijenpakket stijgt het gewicht van de kleine - obesitas - rakker wel eventjes zo'n 350 kg naar 1.185 kilo. Al heeft dit ook zijn voordelen. Zo is die niet prettige 0 naar 100 tijd maar 0.8 seconden trager dan bij de 1.0 driecilinder benzine UP! en zal hij iets stabieler op de baan liggen moest je er toch de autostrade mee opgaan.

Aerodynamisch

Uiterlijk wordt er vooral gespeeld op aerodynamische aanpassingen. De grille wordt toegewerkt, de deurdorpels vangen minder wind en de onderzijde van de wagen biedt ook minder weerstand. De 15" velgen zijn ook speciaal ontworpen voor de e-UP! Binnenin krijg je geen aerodynamische aanpassingen, wel een blauw motiefje in de zetels (lees: geen veranderingen).

Volkswagen e-UP!

Kiezen is verliezen

De e-UP! wordt pas in september in Frankfurt getoond. Prijzen zijn dan ook nog niet bekend. Een gewone UP! kost je 9.500 euro. Dan heb je een driecilinder benzine met 60 pk, een verbruik van 4 liter en waarschijnlijk een hoop meer kofferruimte. Er is zelfs een UP! op aardgas met 68 pk en een verbruik van 2,9 kg. Alles zal dus afhangen van de meerprijs voor deze e-UP!, al is elke UP! een groene stadswagen. Behalve de UP! GT met 110 pk natuurlijk (die iedereen dan weer stiekem wel wil hebben).

PS: Excuses voor het overvloedig gebruik van uitroeptekens in deze tekst.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws