Hoewel Volkswagen een tijdlang huiverachtig stond tegenover elektrische wagens, blijkt 2013 toch het jaar van e-Volkswagens te zijn. Na de eerder aangekondigde elektrische Golf komt er ook een elektrische variant van hun kleinste stadsrakker, de UP!.
De e-UP! krijgt een kleiner accupakket (18,7 kWh) dan de e-Golf (26,5 kWh). Desalniettemin zou je met de e-UP! 150 km ver moeten geraken. Ruimschoots voldoende om in de stad de hipster uit te hangen, toch?
0-100 in een week
De kleine elektromotor levert een constant vermogen van 55 pk en 210 Nm koppel. Het piekvermogen bedraagt 82 pk. Dit zijn zeker nette waarden voor zo'n klein gebakje. De honderd per uur aantikken is dan weer niet zo net, veertien seconden heb je daar voor nodig vanuit stilstand. Net zoals bij de e-Golf houdt de pret - of horror - op bij 135 km/u. Volgend keer toch maar de 0 naar 70 sprint communiceren Volkswagen. In steden mag je toch niet sneller...
Obesitas rakker
Door het batterijenpakket stijgt het gewicht van de kleine - obesitas - rakker wel eventjes zo'n 350 kg naar 1.185 kilo. Al heeft dit ook zijn voordelen. Zo is die niet prettige 0 naar 100 tijd maar 0.8 seconden trager dan bij de 1.0 driecilinder benzine UP! en zal hij iets stabieler op de baan liggen moest je er toch de autostrade mee opgaan.
Aerodynamisch
Uiterlijk wordt er vooral gespeeld op aerodynamische aanpassingen. De grille wordt toegewerkt, de deurdorpels vangen minder wind en de onderzijde van de wagen biedt ook minder weerstand. De 15" velgen zijn ook speciaal ontworpen voor de e-UP! Binnenin krijg je geen aerodynamische aanpassingen, wel een blauw motiefje in de zetels (lees: geen veranderingen).
Kiezen is verliezen
De e-UP! wordt pas in september in Frankfurt getoond. Prijzen zijn dan ook nog niet bekend. Een gewone UP! kost je 9.500 euro. Dan heb je een driecilinder benzine met 60 pk, een verbruik van 4 liter en waarschijnlijk een hoop meer kofferruimte. Er is zelfs een UP! op aardgas met 68 pk en een verbruik van 2,9 kg. Alles zal dus afhangen van de meerprijs voor deze e-UP!, al is elke UP! een groene stadswagen. Behalve de UP! GT met 110 pk natuurlijk (die iedereen dan weer stiekem wel wil hebben).
PS: Excuses voor het overvloedig gebruik van uitroeptekens in deze tekst.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 15 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 20 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 21 uur geleden