Tuners en zaakvoerders kunnen zich in de handen wrijven, Range Rover- en Mercedes ML-rijders kunnen hun jaloerse blikken weer bovenhalen; hier is de nieuwe generatie BMW X5.
Na dik zes jaar vond BMW het namelijk tijd om de X5 volledig te herwerken. De derde generatie X5 mag er dan nog uitzien als een BMW, hij werd helemaal anders dan de vorige, zoals het hoort tegenwoordig. Ook een trend is de gewichtsvermindering; de BMW verliest 90 kilogram tegenover zijn voorganger. Om het verbruik verder te drukken worden Aero Blades geïnstalleerd ter hoogte van de achterruit. Die zorgen samen met de Air Curtains vooraan en de Air Breathers voor een luchtweerstand van 0,31, het beste in de klasse.
Schijnwerper
Wie instapt merkt een ruimer interieur op. BMW monteert een kickass scherm van maar liefst 10,25 inch. Dat scherm hoort bij het iDrive-systeem. Night Vision, Head-Up Display, het is er allemaal, net als een Dynamic Light Spot, een soort schijnwerper die overstekend wild vroeg opmerkt en zichtbaar maakt. De koffer kan 650 tot 1.870 liter bagage slikken, optioneel is een derde zetelrij beschikbaar. BMW biedt vanaf eind dit jaar een Parking Assistant en een Traffic Jam Assistant aan. De eerste zorgt voor het inparkeren, de tweede kan tot 40 km/u de besturing en het gas- en rempedaal overnemen. De autonoom rijdende auto is weer een stukje dichterbij.
Downsizing onder de kap
BMW biedt in primeur een X5 sDrive25d aan, al komt die pas later in het gamma. Dat is een viercilinder turbodiesel met 218 pk en achterwielaandrijving. Dankzij de kleine cilinderinhoud, het verminderde gewicht en de aerodynamische aanpassingen stelt BMW een CO2-uitstoot van 149 g/km voorop. Bij de introductie zijn er drie motorisaties beschikbaar; als benzine een 450 pk sterke xDrive50i, bij de diesels zijn er de xDrive30d (258 pk) en de xDrive M50d M Performance met 381 pk.
De wagens worden officieel aan het publiek voorgesteld in Frankfurt in september van dit jaar, rond november moeten de eerste auto's bij de dealer staan.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 6 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 21 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden