BMW X5 (F15) is nu ook officieel

Tuners en zaakvoerders kunnen zich in de handen wrijven, Range Rover- en Mercedes ML-rijders kunnen hun jaloerse blikken weer bovenhalen; hier is de nieuwe generatie BMW X5.

Na dik zes jaar vond BMW het namelijk tijd om de X5 volledig te herwerken. De derde generatie X5 mag er dan nog uitzien als een BMW, hij werd helemaal anders dan de vorige, zoals het hoort tegenwoordig. Ook een trend is de gewichtsvermindering; de BMW verliest 90 kilogram tegenover zijn voorganger. Om het verbruik verder te drukken worden Aero Blades geïnstalleerd ter hoogte van de achterruit. Die zorgen samen met de Air Curtains vooraan en de Air Breathers voor een luchtweerstand van 0,31, het beste in de klasse.

BMW X5 (F15) officieel

Schijnwerper

Wie instapt merkt een ruimer interieur op. BMW monteert een kickass scherm van maar liefst 10,25 inch. Dat scherm hoort bij het iDrive-systeem. Night Vision, Head-Up Display, het is er allemaal, net als een Dynamic Light Spot, een soort schijnwerper die overstekend wild vroeg opmerkt en zichtbaar maakt. De koffer kan 650 tot 1.870 liter bagage slikken, optioneel is een derde zetelrij beschikbaar. BMW biedt vanaf eind dit jaar een Parking Assistant en een Traffic Jam Assistant aan. De eerste zorgt voor het inparkeren, de tweede kan tot 40 km/u de besturing en het gas- en rempedaal overnemen. De autonoom rijdende auto is weer een stukje dichterbij.

BMW X5 (F15) officieel

Downsizing onder de kap

BMW biedt in primeur een X5 sDrive25d aan, al komt die pas later in het gamma. Dat is een viercilinder turbodiesel met 218 pk en achterwielaandrijving. Dankzij de kleine cilinderinhoud, het verminderde gewicht en de aerodynamische aanpassingen stelt BMW een CO2-uitstoot van 149 g/km voorop. Bij de introductie zijn er drie motorisaties beschikbaar; als benzine een 450 pk sterke xDrive50i, bij de diesels zijn er de xDrive30d (258 pk) en de xDrive M50d M Performance met 381 pk.

BMW X5 (F15) officieel

De wagens worden officieel aan het publiek voorgesteld in Frankfurt in september van dit jaar, rond november moeten de eerste auto's bij de dealer staan.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Yvesw 12:27
afbeelding van Yvesw

De eerste generatie blijft imo toch de knapste. Zeker als 4.8i. Een begeerlijk ding met 360 pk. Nu "relatief" normaal in zo'n grote SUV, toen totaal bonkers.

Techno Patat 21:59
afbeelding van Techno Patat

Ik quote eventjes m'n reactie van bij het vorig artikel:

''Qua interieur zie ik zelfs (weer) weinig nieuws!''

Ik vind dat bij alle BMW's, en al zeker bij de nieuwste F's! De nieuwe M5 vond ik qua interieur de grootste teleurstellig van het salon! Zet u dan in een RS6 en dat is een heel ander verhaal!
De audi interieur's waren al goed, Mercedes vind ik nu aan de top zitten in alle modellen (met discussie mogelijkheden over dat schermke in de A) maar BMW blijft hangen. De fanboys noemen het simpel en puur, meer moet je niet hebben. Ik noem het veel te weinig naar waarde van de auto! En dat roep ik al lang ze :P!

Techno Patat 07:56
afbeelding van Techno Patat

Dat van de Z4 kende ik zelfs niet! Maar gelijk heb je helemaal met die Jaguar! Maar ik bekeek het eigenlijk puur op Duitsers :)!

pjp 11:58
afbeelding van pjp

Al dertih jaar maken we interieurs alsof het voor onszelf zou zijn. Oerdehelik maar niet aan een scjherpe prijs ;-)

Yvesw 12:11
afbeelding van Yvesw

@PJP: En reactie van de maand gaat naar... ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws