De Volkswagen Golf R is er weer!

2014-volkswagen-golf-r

Volkswagen zet vanaf september de nieuwe Golf R naast de GTI in het gamma. En aangezien die GTI wat meer paardjes kreeg, moet de R er ook wat meer temmen. 300 stuks zijn het er tegenwoordig, dat is 30 meer dan zijn voorganger.

Naast die 30 extra pk's haalt hij ook 30 Nm meer dan de vorige generatie uit de 2.0 TSI-benzinemotor. Hij legt de 0-100 km/u af in 5,3 seconden in manuele versie, de DSG-versie doet dat in 4,9 seconden. En dat terwijl hij 18 procent minder verbruikt. De Golf R verbruikt met DSG-versnellingsbak nog 6,9 l/100 km volgens het boekje (de manuele Golf R verbruikt 7,1 l/100 km, CO2: 165 g/km). De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

2014-volkswagen-golf-r

Volkswagen laat het vermogen op de vier wielen overzetten door hun bekende 4Motion vierwielaandrijving. Dat systeem zagen we ook al bij de zesde generatie. Verder wordt hij voorzien van een DCC, het adaptieve dempersysteem van VW. De ingenieurs voorzagen naast normal, comfort en sport ook een race-instelling, voor wie zich echt in een supercar wil wanen. Hij krijgt een elektronisch sperdifferentieel en een sportstand op het de besturing.

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Kevin 09:50
afbeelding van Kevin

Ziet er goed uit, zoals de vorige generatie. Spijtig dat volkswagen veel geld kost.. Waiting for the Cupra

Sven 10:01
afbeelding van Sven

exact wat ik aan het denken was. :)

Stefaan 09:59
afbeelding van Stefaan

Geen centraal geplaatste dual exhaust meer :-( dat vind ik persoonlijk doodzonde. Dacht dat dat echt een handelsmerk ging worden.

Yvesw 10:02
afbeelding van Yvesw

Wou net hetzelfde neerpoten. :-)

Wat zijn we ver van de R32 met V6...

Glenn 13:00
afbeelding van Glenn

Inderdaad jammer dat de V6 is afgevoerd. Zalige wagens die generatie. Voor dat geld wil je toch iets speciaals ipv een "gechipte" 2.0l.

Yvesw 13:39
afbeelding van Yvesw

@Glenn: Och ja, als je ziet dat Mercedes een AMG heeft met 360 pk uit een viercilinder... De V-motoren zijn met uitsterven bedreigd vrees ik.

Dequal 10:44
afbeelding van Dequal

+1 echt jammer dit.

Rob 12:37
afbeelding van Rob

Wacht een paar weekjes en de Duitse tuners zullen wel met zo'n soort bumpertje + knalpijpen aankomen ;-)

Pieter A. 10:14
afbeelding van Pieter A.

Ik vraag me af wat het (voelbare) verschil nog is met de S3. Beide vierwielaandrijving, beide 300 pk en hoe dan ook vergelijkbare, zo niet dezelfde, techniek. Het platform is al hetzelfde (MQB)...

Kenny 10:25
afbeelding van Kenny

Ik vind het een beetje een gemiste kans voor de R. In plaats van een zware 4Motion toe te voegen hadden ze even goed de voortrein wat kunnen doorontwikkelen met als resultaat een tof speelgoedje zoals de Focus RS of de Mégane RS. Nu zal de aandrijving en de sturing wel degelijk en veilig zijn, maar nooit echt spannend, en ze zal je ook nooit echt aan het werk zetten. Geen echt HH-materiaal lijkt me dan.

Adriaan 12:21
afbeelding van Adriaan

+40k euro is ook niet echt hothatch terrein in mijn mening. Dan moet je eerder naar de fiesta st en zo gaan kijken. Dit is gewoon een ontzettend snelle golf, duur en niet spannend. Langs een kant vind ik hem wel leuk, maar ik zou naar iets anders gaan kijken moest ik dat budget kunnen spenderen aan een auto.

Wim 18:16
afbeelding van Wim

Vond de Golf 6 GTI plezanter dan de Golf 6 R, puur dankzij de voorwielaandrijving, dit gaat dezelfde richting uit waarschijnlijk, maar VW zal er dan toch genoeg van verkopen zeker, of ze moesten met pure 0-100 cijfers willen uitpakken

Ben Ruh 21:39
afbeelding van Ben Ruh

Vind ik ook zonde. 2 x 2 is te druk, dan nog liever 1 ovale langs elke kant.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws