
Volkswagen zet vanaf september de nieuwe Golf R naast de GTI in het gamma. En aangezien die GTI wat meer paardjes kreeg, moet de R er ook wat meer temmen. 300 stuks zijn het er tegenwoordig, dat is 30 meer dan zijn voorganger.
Naast die 30 extra pk's haalt hij ook 30 Nm meer dan de vorige generatie uit de 2.0 TSI-benzinemotor. Hij legt de 0-100 km/u af in 5,3 seconden in manuele versie, de DSG-versie doet dat in 4,9 seconden. En dat terwijl hij 18 procent minder verbruikt. De Golf R verbruikt met DSG-versnellingsbak nog 6,9 l/100 km volgens het boekje (de manuele Golf R verbruikt 7,1 l/100 km, CO2: 165 g/km). De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Volkswagen laat het vermogen op de vier wielen overzetten door hun bekende 4Motion vierwielaandrijving. Dat systeem zagen we ook al bij de zesde generatie. Verder wordt hij voorzien van een DCC, het adaptieve dempersysteem van VW. De ingenieurs voorzagen naast normal, comfort en sport ook een race-instelling, voor wie zich echt in een supercar wil wanen. Hij krijgt een elektronisch sperdifferentieel en een sportstand op het de besturing.
Recente reacties
Open deur: Volgende Hyundai i10 volledig elektrisch in 2024
hoera het klimaat en bijgevolg de wereld is gered lijkt het wel
Door suskewiet 1 dag geleden
Cupra Leon nu ook met 150 pk en 190 pk... wacht wat?! (2022)
Ze doen weer net hetzelfde met Cupra als eind de nillies met de FR en Cupra modellen. Toen begonnen...
Door Bjorn Willaert 1 dag geleden
Familiefun: vijf sportieve breaks voor minder dan 50.000 euro
Niet vergeten dat er bij de 2.3 van de Ford wel een serieuze inschrijvingstaks en jaarlijkse...
Door Mattie 2 dagen geleden
Smarlinette is smart met euhm... Alpine-schulp
Ziet er wel erg goed uit Beter dan de Roadster Wel even laten chippen bij Van Lunteren dan...
Door Shiva 2 dagen geleden