
Op het autosalon van Tokyo stelt BMW's huistuner Alpina zijn variant van de 4-reeks voor. En zoals het Alpina siert doet ze dat voordat BMW met een M4 komt en opnieuw doet ze vele twijfelen: nu de Alpina B4 of straks de M4?
De BMW Alpina B4 Bi-Turbo is niet alleen een mond vol, ook onder de kap zit het goed vol. Hij krijgt dezelfde configuratie als de B3 Bi-Turbo.
Wat dat wil zeggen? Een 3.0 liter twin-turbocharged zescilinder met 410 pk en 600 Nm vanaf 3.000 rpm. De sprint naar honderd trekt hij in 4,2 seconden, de topsnelheid ligt op 305 km/u.

Het blok wordt gekoppeld aan de gekende achttraps automaat die een officieel verbruik van 7,6 liter per 100 kilometer opgeeft. De CO2 uitstoot blijft op een aanvaardbare 177 g/km. En aangezien niemand gelooft dat je met een Alpina op zeven liter uitkomt, Alpina steekt het hand in het vuur dat het onder de tien liter kan. Ze zijn dus zelf ook best voorzichtig. Alpina zal de B4 aanbieden met zowel achter- als vierwielaandrijving.

Inzake looks is Alpina best voorspelbaar, al blijft de saus op elke BMW goed pakken. De klassieke en inmiddels legendarische 20 inchers, de vier uitlaatpijpen, nieuwe bumpers en in onze ogen wat minder geslaagde spoiler op de koffer. We missen wel de groen/blauwe stiksels binnenin.
Recente reacties
Prijslijst: zoveel kost de nieuwe Volkswagen Tiguan eHybrid (2020)
mja, Geraard zegt soms 13kWh, soms 9.2kWh. Ik refereerde eigenlijk naar de VW-website waar de...
Door Jacky 1 dag geleden
Over Suzuki en MG, met Bart Hendrickx - RoadTrip Salonspecial
altijd al sympathie gehad voor Suzuki. Maar wat hangt die PSA leeuw daar in die catacomben te doen...
Door suskewiet 2 dagen geleden
Rij-impressie + video: Hyundai Tucson (2020)
U bedoelt 2.0 diesel de 18d ;) die zijn wel zuinig idd
Door Davy vd 2 dagen geleden
Rijtest: Fiat Panda Hybrid (2020)
Groot gelijk maar Is nu veranderd. Die batterij staat nu rechts onder de passagiers zetel.
Door Joris Vanlishout 2 dagen geleden