Op het autosalon van Tokyo stelt BMW's huistuner Alpina zijn variant van de 4-reeks voor. En zoals het Alpina siert doet ze dat voordat BMW met een M4 komt en opnieuw doet ze vele twijfelen: nu de Alpina B4 of straks de M4?
De BMW Alpina B4 Bi-Turbo is niet alleen een mond vol, ook onder de kap zit het goed vol. Hij krijgt dezelfde configuratie als de B3 Bi-Turbo.
Wat dat wil zeggen? Een 3.0 liter twin-turbocharged zescilinder met 410 pk en 600 Nm vanaf 3.000 rpm. De sprint naar honderd trekt hij in 4,2 seconden, de topsnelheid ligt op 305 km/u.
Het blok wordt gekoppeld aan de gekende achttraps automaat die een officieel verbruik van 7,6 liter per 100 kilometer opgeeft. De CO2 uitstoot blijft op een aanvaardbare 177 g/km. En aangezien niemand gelooft dat je met een Alpina op zeven liter uitkomt, Alpina steekt het hand in het vuur dat het onder de tien liter kan. Ze zijn dus zelf ook best voorzichtig. Alpina zal de B4 aanbieden met zowel achter- als vierwielaandrijving.
Inzake looks is Alpina best voorspelbaar, al blijft de saus op elke BMW goed pakken. De klassieke en inmiddels legendarische 20 inchers, de vier uitlaatpijpen, nieuwe bumpers en in onze ogen wat minder geslaagde spoiler op de koffer. We missen wel de groen/blauwe stiksels binnenin.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 22 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 1 dag geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 2 dagen geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 2 dagen geleden