Volkswagen e-Up! krijgt zijn prijs: vanaf 26.900 euro

Wie gehoopt had van koopjes te kunnen doen bij de lancering van de elektrische up! is eraan voor de moeite. Met een vanaf-prijs van 26.900 euro kost hij wel wat meer dan de gemiddelde berline.

Maar natuurlijk moeten we dat even in perspectief plaatsen, want een gelijkaardig elektrisch voertuig als de C-Zéro/i-MiEV/iOn kost ongeveer evenveel. Toch kan je ook bij de Nissan LEAF (23.990 euro) voor een paar duizend euro minder terecht, terwijl je er meer ruimte voor in de plaats krijgt. Wil je op de e-up! gebruik maken van het Combined Charging System, dan betaal je nog 568 euro extra.

In theorie kan de e-up! een radius halen van 160 km en haalt hij 130 km/u, al kan je beiden best niet combineren. Opladen kan dus via het gewone 230V stroomnet, langs een Wall Box met 3.6 kW, of via de optionele CCS-aansluiting met 40 kW. Met die laatste laad je de accu's wel tot 80 procent op in slechts 30 minuten.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 11 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
BePa 22:32
afbeelding van BePa

Met zo'n prijs, zonder overheidssubsidiëring geen schijn van kans ! Geldt trouwens voor alle elektrisch aangedreven auto's. Blijft onbetaalbaar voor de gewone consument, bijgevolg te weinig verkocht, bijgevolg kan de prijs niet zakken...
Juist als hippe eco-bedrijfsauto met wat grote logo's er op, gaan we hem tegen komen.

Stealth 20:51
afbeelding van Stealth

Inderdaad, met deze prijs is het enkel een wagen om de gemiddelde CO2 uitstoot naar beneden te halen.

rupelboom 10:03
afbeelding van rupelboom

inderdaad uw redenering is correct en getuigt van boerenverstand en de meeste mensen denken er zo over maar het probleem is dat je er geen stap mee voouit komt en daardoor is uw redenering toch fout.

Cédric Smet 00:02
afbeelding van Cédric Smet

Hoeveel kWh?

Sven 10:01
afbeelding van Sven

de accu's hebben een capaciteit van 18,7 kWh. (ik heb even wat linkjes toegevoegd)

buyck 16:29
afbeelding van buyck

Allemaal tof en goed nieuws eigenlijk. Maar zo'n wagen zou niet meer dan 20 000 euro mogen kosten ! 7000 euro goedkoper zou ideaal geweest zijn als introductieprijs.

yves 12:40
afbeelding van yves

ik hou de electrische wagens ook in het oog, maar wil ook niet meer als 20.000 euro betalen.

dresen 10:13
afbeelding van dresen

Véél te duur!!! Kan niet rendabel zijn voor de gewone stadsrijder.

Cédric 10:41
afbeelding van Cédric

Het probleem van elektrische auto's is dat men niet begrijpt hoe de kostenstructuur van een elektrische auto in elkaar zit.
Een brandstofauto heeft een aankoopprijs (vast), een onderhoudskost (variabel) en een brandstofkost (variabel).
Een elektrische auto heeft een hogere aankoopprijs (vast), en lagere variabele kosten.

In volgorde van hogere vaste kosten en lagere variabele kosten: benzine-auto, dieselauto, LPG, elektrische auto.

Dus een elektrische auto zou rendabel gebruikt kunnen worden voor de categorie die het meeste rijdt. Momenteel worden echter alle elektrische auto's behalve de Tesla gemaakt als stadswagen, met een realistisch bereik van 100 km of minder. Dan spreekt het voor zich dat dit niet rendabel KAN zijn. Iemand die 100.000 km op 12 jaar tijd rijdt, verbruikt met een zuinig stadswagentje zo'n 6000 liter benzine. Aan €1.50 per liter is dat maar 9000 euro per 12 jaar, ofwel 750 euro per jaar. Een elektrische auto rijdt ook niet gratis en zal zo'n 20.000 kWh verbruiken op die tijd, of aan €0.20 per kWh ongeveer 4000 euro. De besparing op 12 jaar tijd is €5000, en daar kan je on-mo-ge-lijk een accupakket mee betalen.

Er zijn dus een aantal voorwaarden om elektrische auto's te laten slagen:
- verkoop hem aan mensen die veel rijden (>40.000 km per jaar)
- daarvoor is een grote accu nodig (> 75 kWh, niet 18.7 kWh zoals deze broodtrommel)
- geef de auto een snelle motor en premium uitrusting (om marges op te krikken, een snelle elektromotor verbruikt even veel als een trage)
- hoop dat brandstofprijzen sneller stijgen dan elektriciteitsprijzen (dat ziet er op een termijn van 5 jaar niet zo naar uit)

Elektrische auto's (behalve Tesla): fail!

Joost 21:04
afbeelding van Joost

Waarom subsidieert België de E-rijder als hij ondernemer is denk maar aan 120% aftrekbaarheid, geen biv, geen VAA en elektrisch opladen aftrekken via bedrijfskosten.
Particulier kan nergens op enige compensatie rekenen vanwege de overheid, raar toch.... Of eerder oneerlijk!

etienne goderis 16:27
afbeelding van etienne goderis

Het is duidelijk dat de meeste autofabrikanten helemaal geen electrische auto's op de weg willen! De technologie van een electrische auto is veel goedkoper nen toch worden ze op de markt gebracht aan fenomenale prijzen! Ik zie niet in waarom een electrische auto meer moet kosten dan één met fuel!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws