Vaarwel: Lada beëindigt productie Samara

In een officieel persbericht deelt AvtoVAZ, moederbedrijf van Lada, mee dat de productie van de Lada Samara in Togliattigrad werd beëindigd. Daarmee komt een eind aan een communistisch symbool.

De Lada Samara kwam in 1984 op de markt als opvolger van de Lada 2104/2105/2107. Hij was het tweede model dat door AvtoVAZ zelf autonoom werd ontworpen, het eerste model was de Lada Niva. Bij het begin was het de bedoeling om de Samara tot concurrent te maken van de meer westerse automerken.

5,2 miljoen exemplaren zijn er sinds 1984 gebouwd, waarbij de eerste facelift in 1991 plaatsvond. Naast de driedeurs Samara werden ook een vijfdeurs hatchback en een sedan gebouwd.

Lada_Samara

Die sedan werd in sommige landen 'Sagina' genoemd. Bij ons werd hij echter bekend als Lada Diva, voor zover er exemplaren van verkocht werden. Ook een cabrio-versie deed zijn intrede, die werd Natacha genoemd. Zoals je kan zien waren ze bij Lada niet bijster diepgaand in de keuze van hun namen.

Lada_Samara

Opvallend is dat de Lada Samara wat trekken vertoonde van de Seat Ronda - gebaseerd op de Fiat Ritmo - en dat hij als twee druppels water leek op de Skoda Favorit, de andere Oostblok-middenklasser van die tijd. Bij Skoda evolueerden ze fel, Lada bleef altijd wat aanmodderen.

Lada_Samara

lada en porsche

Onder de kap van de Samara waren verschillende motoren te vinden. Bij de start van dit model werden een 1.1 (54 pk), 1.3 (65 pk)en 1.5 benzinemotor (72 pk) gevoerd, motoren waar Porsche haar bijstand aan had verleend bij de ontwikkeling. In 1995 kreeg de wagen een injectieversie van de 1.5 motor (71 pk).

Lada_Samara

tweede generatie

In 1992 werd een tweede generatie gelanceerd, al haalde die het nooit tot op onze markt. Eerst werd een vierdeurs berline gelanceerd, zowat een decennium later pas volgde de hatchback in drie- en vijdeursversie. Bij ons werd gekozen voor de Lada 110-reeks, al bleek die wagen, ondanks zijn iets modernere looks, ook geen succes. In 2010 werd de productie van dat model stopgezet, zodoende heeft de Samara zijn opvolger overleefd.

Lada_Samara

grappen en grollen

Bij ons werd de Lada Samara nooit een succes, zijn voorganger lag veel beter in de markt. In Canada, Australië en Finland waren de klanten dikker gezaaid. De wagen was vooral bekend vanwege zijn lage catalogusprijs maar was even onbetrouwbaar wegens de vele technische storingen. De grappen over de betekenis van LADA waren nooit ver weg, de grappen over de sportversies van de Samara evenmin.

Lada_Samara

Jacky Ickx

Toch was Lada ook actief met sportieve versies en werd de wagen vanwege zijn eenvoudige techniek en lage herstelkosten al eens ingezet in verscheidene rally's. In 1985 werd een Samara 4x4 met motor achterin ingezet, Jacky Ickx himself slaagde er zelfs in met een Samara T3 een zevende en vijfde plaats te behalen in de Dakar-rally van 1990 en 1991. Dat kwam niet vanwege de uitstekende capaciteiten van de Lada, voor de 300 pk sterke T3 werd beroep gedaan op de vierwielaandrijving en de 3.6 zes-in-lijn van de Porsche 959.

Lada_Samara

Vanaf volgend jaar wordt de Lada Granta als de opvolger van de Samara gezien. Die moet - alweer - proberen om de kopers te overtuigen dat ze niet voor de Europese merken moeten kiezen. Ook hier moet de lage aankoopprijs de klanten overtuigen. Lada reed in 2012 met de Granta mee in het WTCC kampioenschap.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws