Renault presenteert 160 pk sterke dCi-motor

In een wereld waarin downsizen gemeengoed is geworden, kijken we niet meer op van motoren die met een kleine cilinderinhoud veel vermogen kunnen oproepen. Toch is de nieuwe 1.6 Energy dCi van Renault speciaal want de ingenieurs persten maar liefst 160 pk uit de nieuwste variant. Eat that, Volkswagen.

Het leek erop dat de 1.6 dieselmotoren lange tijd het terrein waren van de Duitsers, Renault kwam in 2011 echter met hun eerste versies van de 1.6 Energy dCi, die vooral dienden om de 1.5 dCi, de grotere 1.9 dCi en later ook de 2.0 dCi te vervangen. Nu zitten ze dus in die laatste fase, waarbij de 1.6 Energy dCi 160 pk produceert. Dat kan door het monteren van een dubbele turbo. De motor levert evrder ook 380 Nm koppel en zou volgens Renault 25 procent minder verbruiken dan de 2.0 dCi die hij vervangt.

werkverdeling

De eerste turbo zorgt voor het hoge koppel in lage toeren, waardoor je al van bij het wegrijden een snelle motorrespons gewaar wordt. Daardoor levert de motor al vanaf 1.500 rpm 90 procent van zijn koppel. Om het hoge vermogen te waarborgen monteerde Renault een tweede turbo, die vooral bij hoge toeren actief wordt.Hij zorgt voor een constante lineaire acceleratie.

hogere segment

Renault zal de motor inzetten in de hogere segmenten (D-segment waar de Laguna nu nog speelt en E-segment), omdat hij vanwege zijn efficiëntie wagens met grotere afmetingen kan aandrijven. Verwacht dus nog niet direct een Clio RS dCi.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws