
De afgelopen weken vernieuwden zowel Opel en Renault als Citroën, Peugeot en Fiat hun grootste bestelwagen. Gooien we er ook de Iveco bij, dan kunnen we wel zeggen dat half het bestelwagenlandschap werd vernieuwd. Wij bundelden de nieuwigheden even.
Het aanbod in de bestelwagenwereld is een stuk kleiner dan bij de gewone auto's. Toch zijn er meer varianten van eenzelfde model; een bouwvakker heeft nu eenmaal andere noden dan een netwerkinstallateur. Af en toe vindt er een update plaats in het gamma en dat was de afgelopen weken bij vele automerken het geval.
Citroën Jumper / Peugeot Boxer
De Fransen van Peugeot en Citroën besloten eind jaren '70 om samen met Fiat een bestelwagen te bouwen. Sinds de jaren '90 werd de Citroën-versie 'Jumper' gedoopt, niet direct een naam die je met een bestelwagen associeert. Vandaag krijgt hij een nieuw gezicht aangemeten, compleet met LED-verlichting. De nieuwe bouw zou volgens Citroën veiliger voor voetgangers zijn. Ook het interieur werd vernieuwd, dat kent zijn hoogtepunt in het multimediascherm in het midden van de console.

Als aandrijving wordt voor nieuwe e-HDi-motoren gekozen, die zouden tot een halve liter minder verbruiken in stadsverkeer. Vermogens bedragen 110 pk en 250 of 320 Nm voor de 2.2 HDi en 180 pk en 400 Nm voor de 3.0 HDi. De wagens worden ook met extra veiligheidssnufjes uitgerust, zo is er Hill Descent Control, Lane Departure Warning en Traction Control.

Fiat Ducato
Met een iets andere look is ook de Fiat Ducato opgefrist voor de komende jaren. Onder de kap vinden we hier MultiJet motoren met 115, 130 of 150 pk. In Amerika zal deze Ducato verder door het leven gaan als Dodge Ram.

Iveco Daily
Bij Iveco zijn ze iets kariger met informatie rond de nieuwe Daily. De New Daily zou 5 procent zuiniger zijn dan zijn voorganger en ook een hoger comfort bieden aan de inzittenden. Zo zou hij zowel stiller als ergonomischer zijn. In de drie verschillende versies kan je 11, 18 en 20 kubieke meter aan gerief kwijt.

Opel Vivaro / Renault Trafic
Dit Duits-Franse duo zou wel eens het meest vernieuwende in het lijstje kunnen zijn. Opel en Renault ontwikkelden samen deze nieuwe generatie van hun bestelwagens en zorgden zo voor 21 centimeter extra lengte. De voorgangers gingen 13 jaar mee, dus het werd wel tijd voor een nieuwe wind. Behalve de extra laadruimte, waardoor er nu drie Europallets kunnen worden geladen, besteedden de ontwerpers ook heel wat aandacht aan het interieur. Er werden voorzieningen voor het gebruik van een smartphone, tablet of laptop voorzien en de ergonomie werd verbeterd.

Renault was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de motoren en voorzag een 1.6 diesel van een dubbele turbo. Daarmee is hij goed voor 120 of 140 pk, afhankelijk van de versie. Ook een 1.6 diesel met enkele turbo is aanwezig, dan bedraagt het vermogen 90 of 115 pk. De trekkracht bevindt zich tussen de 260 en 340 Nm. Het verbruik ligt in de zuinigste variant op 5,7 l/100 km (149 g/km CO2).

Recente reacties
VW wil jouw mening over de ID.3 Convertible
Niet twijfelen, gewoon doen. Er zijn tegenwoordig veel te weinig cabrio’s
Door Edison 10 uur geleden
Tesla wijzigt batterijtype om tekort te voorkomen
En welke invloed heeft dit op het bereik en vermogen van de batterij? Of die LFP, is dat positief...
Door this 12 uur geleden
Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
Een tweedehands versie niet vergeten, in "perfecte" staat, met af frabriek 430000km op de teller,...
Door Adriaan 15 uur geleden
Autoworld geeft authentieke Volkswagen Kever weg
Beste mijn man heeft een lotje voor die kever, al paar maal gebeld géén reaktie ! Hoe komt dat...
Door Godelieve Lievens 1 dag geleden