Verkoop alternatieve aandrijvingen maakt (kleine) opgang

De verkoopscijfers voor auto's mogen dan al een tijdje schommelen, als we specifiek naar die van de alternatieve aandrijvingen gaan kijken, zien we dat ze beetje bij beetje beter beginnen te verkopen. Al zitten ze voor de eerste vier maanden van 2014 nog altijd onder de kaap van 4.000 exemplaren.

De grote procentuele winst even terzijde gelaten, zien we dat er de voorbije maanden wat meer auto's met alternatieve aandrijvingen worden verkocht. De grootste hap wordt genomen door de benzineauto's met een hybride-aandrijving - de dieselauto's met hybrideaandrijving kennen een serieuze daling - terwijl de elektrische auto's op CNG gelijkwaardig aan elkaar meer verkocht werden.

renault-zoe

premiejagers en nieuwe modellen

Concreet gaat het om 2.942 verkochte benzinewagens met hybride aandrijving (+ 46 procent), 366 exemplaren voor CNG-wagens (+578 procent) en 385 exemplaren van elektrische voertuigen (+600 procent). De dieselhybride aangedreven wagens kenden een daling van 20 procent, al heeft dat te maken met het feit dat enkel Volvo (met de V60 PlugIn Hybrid) en de PSA-groep (met de 3008 HYbrid4, 508 RXH en 508 HYbrid4 bij Peugeot en de DS5 Hybrid bij Citroën) deze aanbieden. De stijging bij elektrische voertuigen wordt toegekend aan de nieuwe modellen die sinds begin dit jaar op de markt te krijgen zijn, terwijl op de aankoop van CNG-voertuigen tot eind februari een premie van 2.000 euro werd uitgereikt.

ford-focus-electric-rijtest

FEBIAC zelf is er intussen niet van overtuigd dat de groei zich zal doorzetten al de overheid geen maatregelen neemt om die innovatieve technologieën te ondersteunen door een wettelijk kader te creëren dat die technieken helpt om op de markt door te dringen en dat het mogelijk maakt om de maatschappelijke doelstellingen voor 2020 en daarna op het vlak van luchtkwaliteit en CO2-uitstoot te halen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie