
Als het van Audi afhangt hoeven we niet meer te lang te wachten op hun über C-segmenter, de RS3. Tot dan kunnen we kwijlen bij deze A3 clubsport quattro concept, een omgebouwde A3 Berline met 525 pk.
Naar jaarlijkse gewoonte is de Volkswagen groep uitermate present op het Wörthersee Tour-tuningfeestje in Oostenrijk eind mei. Zo leverden ze al eerder pareltjes als de Seat Leon Cup Racer (als voorbode van de Leon Cupra), de Volkswagen Power Pick up en de Audi TT Ultra Quattro. Dit jaar kunnen we Skoda verwachten met een dakloze Citigo en Audi met deze waanzinnige opgepompte A3 Berline.

Audi RS4-looks
Verwacht hem niet in productie, maar zie hem eerder als een - aftastende - voorbode op de RS3. Dat Audi daarmee toegeeft dat ze de RS3 ook in berline-vorm gaan produceren, dat laten we in het midden. Uiterlijk is de clubsport quattro alleszins al een wagen van 'heb je me daar gezien'. Een stevige bodykit met uitgeklopte wielkasten wordt afgewerkt met een enorme - drempelhatende - carbon splitter vooraan. Achteraan is het dan weer op-en-top Rennsport met de twee ovalen uitlaten die omhuld worden door het nodige gaas en diffuser.
Verdere opvallende kenmerken zijn de actieve spoiler achteraan die fungeert als airbrake bij stevig remmen, de ronde tankklep die ze leenden van de nieuwe TT en de Quattro-logos her en der. Afwerken doen ze bij Audi met 21-duims velgen waarrond ze het minimum aan rubber hangen (275/25) en stevige koolstofkeramische remschijven die erachter schuilen. Al zijn die laatste meer dan nodig.

Vijfcilinder-pret
Geen viercilinder in het vooronder. Nee, Audi gebruikt de heerlijk 2.5 vijfcilinder die momenteel ook plezier levert in de RS Q3 en voordien - het wordt een rode draad doorheen het artikel - werd gebruikt in de RS3. Het TFSI-blok levert in deze kruissedan dankzij een knoert van een turbo maar liefst 525 pk en 600 Nm koppel. Waanzinnige prestaties die aantonen dat het blok nog lang niet aan zijn - power - einde zit.
De kracht van het blok wordt via een S Tronic-automaat met zeven verzetten naar de vier wielen gelanceerd dankzij het Quattro-systeem met meerplatenkoppeling. Een sprintje naar de honderd zou daardoor, met dank aan launch control, in 3,6 seconden worden afgewerkt. De acceleratiepret stopt op 310 km/u. Het gewicht, wordt op een sensibele 1.527 kilogram gehouden.

Recente reacties
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
Mooi dat je een voorbeeld aanhaalt die exact weergeeft dat er veel foute informatie is....
Door this 12 uur geleden
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
This, ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken, en dat we moeten stoppen met elkaar te...
Door Mathieu 12 uur geleden
“Elektrische auto’s zien er te vaak uit als patatten,” aldus Polestar-ontwerper
Gelukkig, hopelijk denken meer fabrikanten zo. Want veel EV's zijn toch echt lelijke dingen....
Door this 14 uur geleden
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
Ik rij heel veel (40k km per jaar en dagen waarbij ik +400km doe is geen uitzondering) en met 400km...
Door this 14 uur geleden