Dit is de Le Mans-racer van Lotus

lotus-lmp-p1_03

We horen het jullie al denken: 'Le Mans was toch het voorbije weekend?' Klopt helemaal. Lotus was echter niet op tijd klaar met hun P1/01 voor de Franse race. Al houdt het de Britten niet tegen om de wagen voor te stellen.

Door een resem aan tegenslagen bij de ontwikkeling kreeg Lotus hun LMP1-wagen (de hoogste klasse) niet op tijd klaar voor Le Mans. Zo zou er origineel een V8 onder de kap liggen, maar werd er later beslist door het Duitse onafhankelijke team dat ze voor een gloednieuwe V6 met drukvoeding moesten gaan. Die motor was te laat klaar waardoor ze niet kon meerijden het voorbije weekend. Nog ironischer wordt het als je weet dat de originele V8, die niet goed genoeg werd bevonden, afkomstig was van Audi. Jawel, het merk dat dit jaar nummertje 1 en 2 innam op het podium van Le Mans.

Niet te laat

Al is het niet te laat voor Lotus. In september zijn ze normaal klaar om deel te nemen aan de 6-uursrace in Austin, Texas. Toch zonde dat ze geen deel uitmaakten van het deelnemersveld op Le Mans dit jaar.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 2 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Waxweazel 12:54
afbeelding van Waxweazel

Door wie is die nieuwe motor nu ontwikkeld/gemaakt ?
Enige specs voorhanden ?

Yvesw 13:13
afbeelding van Yvesw

Speciaal voor jou (en alle andere geïnteresseerden) ;-) :

Le Mans Sportscar Prototype 1 (LMP 1) Chassis

Carbon composites monocoque with CFK crash elements front and rear Engine

Aluminium 6 cylinder, 90 degree V angle Turbocharged using one turbocharger per bank.

Cylinder Heads: 2, Aluminium with 4 valves per cylinder

Camshafts: 4

Fuel Injection System: GDI with 2 Synchronous High pressure

Fuel pumps Fuel System: Life Racing using Bosch Fuel Injectors and Life Racing fuel pumps

Ignition System: Bosch Motorsport Coils and Bosch Spark plugs

Throttle System: Independent drive by wire per bank

Engine Management: Life Racing F90 Brakes

Carbon fibre brake disc and pads Gearbox

6 gear sequential gearbox with pedal shift Rims

BBS fogged rims 13 by 18 inches front and rear Tires

Michelin 31/71 - 18 X Radial Weight

850 kg Suspension

independent wheel suspension with adjustable dampers Bodywork

lightweight carbon composite with adjustable rear wing profie Fuel

Gasoline Shell LM24 (2014)

Tank capacity 68 l

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws