Daihatsu Copen is terug van weggeweest

daihatsu-copen-2014_01

Na drie jaar afwezigheid is de guitige Copen terug van weggeweest. Nog steeds op het Kei-car concept gebouwd, maar dan met moderne technologie en meer individualisatie dan je bij Mini krijgt.

Vorig jaar kregen we nog de Kopen Concept te zien op het autosalon van Tokyo, nu toont Daihatsu het productiemodel daarvan. Zonder 'K' vooraan, maar wel met een 'C'.

Het kleine karretje is 3,4 meter lang, 1,5 meter breed en 1,3 meter hoog waardoor parkeerplaats vinden geen probleem gaat zijn. Toch is het geen wobbelend gebakje. De Copen maakt gebruik van het zogenaamde 'D-frame', een zeer lichte monocoque die de wagen drie keer stijver maakt dan de vorige generatie. Dat zou een serieuze impact moeten hebben op het rijgedrag.

daihatsu-copen-2014

64 pk

Onder de kap ligt een kleine driecilinder met 64 pk en 92 Nm die de kracht naar de voorwielen stuurt. Die wordt gekoppeld aan een handbak met vijf versnellingen of een CVT met zeven - gesimuleerde - verzetten. Hoeveel de Copen in de schaal legt geeft Daihatsu niet mee, al zal het gewicht normaal onder de 900 kg blijven.

daihatsu-copen-2014

Personalisatie

De carrosserie kan geheel naar de hand van de eigenaar worden gezet. Daarbij kan de toekomstige eigenaar verschillende panelen kiezen om op de Copen te sturen. Ook in het interieur zijn er verschillende designkeuzes. Daarmee bieden de Japanners meer keuze aan dan - personalisatiekoning - Mini. Over het interieur gesproken, dat ziet er best aardig uit. Lederen en verwarmde stoelen, keyless entry, groot infotainment scherm bovenop het dashboard en optioneel carbon inleg.

Vanaf volgend jaar gaat hij de verkoop in voor zo'n 1.798.200 Yen, omgerekend zo'n 13.000 euro. De kans dat je hem in België gaat zien is echter zeer klein, sinds 2013 wordt het Japanse merk niet meer in Europa verdeeld.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws