Toyota trekt de Grand Prius+ een nieuw pakje aan voor het modeljaar 2015. Een facelift zoals dat heet, al verandert er onderhuids ook een hoop. Daarmee wordt de enige full-hybrid met zeven zitplaatsen in Europa weer net iets slimmer.
In 2012 kregen we de Grand Prius+ voorgeschoteld van Toyota, het succesverhaal van de Prius, maar dan met zeven zitplaatsen. Nu heeft Toyota wat dingen aangepakt en is het voor de Japanners ingrijpend genoeg om van een facelift te spreken.
Dat is het ook wel afgaande op de voorsteven. Toyota zelf spreekt van 'een Toyota-logo, dat op een driedimensionale extensie van de motorkap werd geplaatst' en van 'Het contrast tussen de zwarte en verchroomde elementen geeft de auto een scherpe blik. Nu ja, een facelift dus. Net zoals vooraan zwieren ze ook achteraan nieuwe lichtblokken op de ecoridder en krijgt de bumper een geïntegreerde diffuser.
Under Priority, ofzoiets...
Al zitten de echte nieuwigheden onder het 'Under Priority'-design (Jep, Toyota zwiert met gekke termen). Zo werd het interieur wat opgewaardeerd en is de middenconsole bovenaan voorzien van een 4,2-duims TFT-scherm dat je kan bedienen via knopjes op het stuur. Op dat scherm kan je ook piepeloeren naar de werking van het hybridesysteem en krijg je de 'Eco Judge-functie waarbij je een score krijgt van een verstopte Japanse Jury in het dashboard. Hoe groener je rijdt, hoe gelukkiger dat systeem zal zijn.
Verder beschikt de Grand Prius+ over het nieuwe Toyota Touch® 2-multimediasysteem met parkeercamera en MirrorLink-technologie. Een horrorwoord om aan te tonen dat je het beeld vanop je telefoontoestel kan tonen op het schermpje in de auto. Op veiligheidsvlak zet de grootste Prius ook een stap vooruit. Met een 'Pre-Crash Safety'-systeem en vertrekhulp staat hij terug vooraan in de rij.
Sportiever dan ooit
Dankzij aangepaste dempers zou de Prius+ een stuk beter de hoek om moeten gaan. In samenwerking met de aandrijflijn die voldoet aan de Euro6-normen moet de groene rakker weer enkele jaartjes kunnen meedraaien. Begin volgend jaar wordt de facelift in België gelanceerd.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 6 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 23 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden