Het merk met de vier ringen is in een sneltempo haar modellen aan het opfrissen. Na de Q3 vorige week, is het nu de beurt aan de kleinste van het gamma. De A1 krijgt een herziene ophanging en voor het eerst driecilinders onder de kap.
Sinds zijn lancering in 2010 heeft Audi Vorst al 500.000 exemplaren van de A1 in elkaar geschroefd. Met deze facelift kunnen ze weer een paar jaar verder. Visueel is het vooral een facelift zoals we ze gewoon zijn. Denk dan aan nieuwe koplampen en wat nieuwe kleurtjes. Audi meldt trouwens ook nog dat de A1 zo'n twee centimeter langer is. Gek, want we zouden niet weten waar die verstopt zitten.
Premium driecilinder
Op motorenvlak zijn er wel grote veranderingen zichtbaar. Voor het eerst vind je terug een driecilinder onder de kap sinds de 1.2 TDI 3L in de A2 destijds. Een wagen die zijn tijd ver vooruit was. Maar goed, de driecilinder. Daarin heb je keuze tussen een diesel en benzine. Die eerste is een 1.4 TDI Ultra met 90 pk, benzinerijders opteren voor de 1.0 TFSI met 95 pk. De diesel verbruikt 3,4 l/100 km en stoot 89 gram CO2 de lucht in, terwijl de benzine 4,3 l/100km verbruikt en een CO2-uitstoot heeft van 99 gram.
Zijn driecilinders niet zo je ding, dan kan je nog kiezen uit een resem aan viercilinders. Die variëren van 125 pk tot 231 pk in de top of the range S1. De S Tronic-automaat met zeven trappen is daarbij beschikbaar op elke motor in het gamma.
Nieuwe stuurbekrachtiging
De A1 krijgt vanaf de facelift een gloednieuwe elektrische stuurbekrachtiging, die moet een betere feedback geven tijdens het rijden en op hoge snelheden een zekerder gevoel geven. Koppel dat met de S Line-sportophanging en je hebt een agiel baasje. Is die ophanging te hard (een veelgehoorde klacht)? Dan kan je kiezen voor de Sport-line, die foefelt wat aan de ophanging zonder ze té strak te maken.
Begin volgend jaar staat de vernieuwde A1 en A1 Sportback bij de dealer.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden