Officieel: Audi A1 Facelift (2014)

audi-a1-facelift-2014_01

Het merk met de vier ringen is in een sneltempo haar modellen aan het opfrissen. Na de Q3 vorige week, is het nu de beurt aan de kleinste van het gamma. De A1 krijgt een herziene ophanging en voor het eerst driecilinders onder de kap.

Sinds zijn lancering in 2010 heeft Audi Vorst al 500.000 exemplaren van de A1 in elkaar geschroefd. Met deze facelift kunnen ze weer een paar jaar verder. Visueel is het vooral een facelift zoals we ze gewoon zijn. Denk dan aan nieuwe koplampen en wat nieuwe kleurtjes. Audi meldt trouwens ook nog dat de A1 zo'n twee centimeter langer is. Gek, want we zouden niet weten waar die verstopt zitten.

Premium driecilinder

Op motorenvlak zijn er wel grote veranderingen zichtbaar. Voor het eerst vind je terug een driecilinder onder de kap sinds de 1.2 TDI 3L in de A2 destijds. Een wagen die zijn tijd ver vooruit was. Maar goed, de driecilinder. Daarin heb je keuze tussen een diesel en benzine. Die eerste is een 1.4 TDI Ultra met 90 pk, benzinerijders opteren voor de 1.0 TFSI met 95 pk. De diesel verbruikt 3,4 l/100 km en stoot 89 gram CO2 de lucht in, terwijl de benzine 4,3 l/100km verbruikt en een CO2-uitstoot heeft van 99 gram.

audi-a1-facelift-2014_01

Zijn driecilinders niet zo je ding, dan kan je nog kiezen uit een resem aan viercilinders. Die variëren van 125 pk tot 231 pk in de top of the range S1. De S Tronic-automaat met zeven trappen is daarbij beschikbaar op elke motor in het gamma.

Nieuwe stuurbekrachtiging

De A1 krijgt vanaf de facelift een gloednieuwe elektrische stuurbekrachtiging, die moet een betere feedback geven tijdens het rijden en op hoge snelheden een zekerder gevoel geven. Koppel dat met de S Line-sportophanging en je hebt een agiel baasje. Is die ophanging te hard (een veelgehoorde klacht)? Dan kan je kiezen voor de Sport-line, die foefelt wat aan de ophanging zonder ze té strak te maken.

audi-a1-facelift-2014_01

Begin volgend jaar staat de vernieuwde A1 en A1 Sportback bij de dealer.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Cédric 17:48
afbeelding van Cédric

Leg mij eens uit waarom een Audi A1 1.4 TDI Ultra meer CO2 uitstoot dan een Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion?

Kleinere cilinderinhoud, 3 i.p.v. 4 cilinders, lager koppel en vermogen, lichtere wagen, nieuwere motor, ... En toch 89 gram voor de A1 tegenover 85 gram voor de Golf?

Bouncing Bullet 10:15
afbeelding van Bouncing Bullet

De golf bluemotion 85g weegt exact evenveel als de A1 1.4tdi. Leeggewicht 1165kg.
Het platform van de A1 is van 2010. Dat van de golf gloednieuw.

Yvesw 10:23
afbeelding van Yvesw

@Cedric: Bovenstaand antwoord dus ;-) Vergeet daarbij ook niet dat die cijfers nooit echt correct zijn en in kunstmatige omgevingen worden gesimuleerd. Het kan dus goed zijn dat VW extra veel moeite (lees: geld en 'valsspelen') heeft gedaan om het cijfer laag te houden bij de Golf - tenslotte hun wereldwagen - terwijl het voor de A1 niet zo nauw kwam.

Audi04 15:20
afbeelding van Audi04

Mooi bijgepunt!
Als ze de 2.0tdi weglaten in het gamma is het echt een domme zet. Superfijn blok met bijbehorende prestaties ipv zo een futloze 1.4tdi/1.6tdi.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws