BMW i5 leent waterstoftechniek van Toyota

bmw-mirai_01

BMW is van plan om het fuel cell-systeem vanuit de Toyota Mirai te gebruiken om een eigen wagen op waterstof te creëren. Eentje die zal passen in het i-gamma van het merk en wel eens door het leven kan gaan als i5.

Het lijkt wel de week van de waterstofwagen. Gisteren hadden we de conceptwagen van Honda in de vorm van de FCV en een productieversie van Toyota met de Mirai. BMW, die is van plan om de know how uit die Mirai te gebruiken voor een eigen model. Daarmee wordt dit een eerste specifiek voorbeeld van de samenwerking van beide merken.

Uitbreiding van het i-gamma

Een wagen op waterstof zou bij BMW perfect passen in het i-gamma. Ze hebben in de line-up een puur elektrische wagen, de i3, en een sportieve plug-inhybride met de i8. Een model met waterstof past perfect bij dat alternatief duo. Meer nog, BMW hoopt hiermee haar dichtste rivalen van repliek te kunnen dienen. Audi is namelijk van plan om een A7 op waterstof voor te stellen op het autosalon van Los Angeles en ook Mercedes komt met een B-Klasse op waterstof. Nu ja, volgens de laatste geruchten wel pas tegen 2017.

Waterstof, binnenkort even normaal als elektrische wagens...

Afbeelding is een Toyota Mirai met BMW-snoet

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Adriaan 11:02
afbeelding van Adriaan

die bmw snoet gaat hem eigenlijk nog wel goed af :p

ronald 11:34
afbeelding van ronald

''Waterstof, binnenkort even normaal als elektrische wagens...'' euh! waterstof is toch gewoon de brandstof voor deze elektrische wagens zodat hun accu klein kan gehouden worden en het gewicht lager ligt...

Adriaan 11:41
afbeelding van Adriaan

En daar zeg je het, bij waterstof auto's is de brandstofcarrier waterstof, en niet een elektrische batterij. De aandrijving is bij beiden elektrisch, maar de manier waarop ze hun energie meezeulen is toch vrij hard verschillend. Laat staan de manier waarop de energie opgewekt wordt (niet vergeten dat waterstof bij veel chemische bedrijven een "afavalstof" is) en de tankwijze, die toch ook behoorlijk verschilt.

Ronald 23:42
afbeelding van Ronald

Mmm, ik had begrepen dat waterstof de brandstof is voor een waterstofmotor dewelke elektriciteit opwekt voor de elektromotor en dat er tussen een kleine accu en condensator gekoppeld werden om als een soort van energie buffer te dienen voor de piekvraag bij acceleratie op te vangen en de recuperatie bij het remmen te bufferen om zo de waterstofmotor op zn meest efficiente manier te laten werken gedurende de rit.
Kortom de grote voordelen van zuiver elektrisch rijden gekoppeld aan een normaal rijbereik en een nuluitstoot voor het voertuig ( niet voor de waterstofproductie maar zoals boven beschreven is dit reeds veel efficienter dan benzine/diesel of elektriciteit aanmaken met grote centrale en vervolgens transporteren met thuis opladen van de grote/zware accus)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws