Suzuki Alto blijft Retro in Japan

suzuki-alto-jdm-2014_05

In onze contreien vervangt Suzuki de Alto door de Celerio, een weinig karaktervol karretje voor de sensibele koper die op zoek is naar ruimte. In Japan blijft alles echter bij het oude en wordt de oude Alto vervangen door... een nieuwe Alto. Met heerlijk retro-styling. Willen wij hem ook in Europa?

De Alto kampt in Europa met een imagoprobleem. Daarom dat Suzuki een frisse wind probeert te doen waaien met de Celerio. Dat hij een verkoopstorm kan ontketenen, dan wel een scheet in een fles is, moet de toekomst uitwijzen. In Japan, daar blijven ze echter vasthouden aan de Alto. De nieuwe generatie krijgt daarbij een styling die hulde brengt aan het weleer.

Kei-car

In het land van de rijzende zon valt de Alto in de Kei-Car categorie. Daarin mogen wagens een cilinderinhoud hebben van maximum 660cc, een lengte van maximaal 3,4 meter en een breedte van 1,48 meter. In mensentaal: een klein karretje.

suzuki-alto-jdm-2014_05

Onder de kap van de Japanse Alto dan ook een driecilinder van 660cc die gekoppeld wordt aan een manuele vijfbak of een CVT-automaat. Kracht wordt naar de voorwielen gestuurd, al kan je ook opteren voor vierwielaandrijving. Het gewicht van het kleintje licht op zo'n 610 kg. Waarmee hij stukken lichter is dan ongeveer alles uit Europa. Zouden jullie zo'n Alto durven kopen moest 'ie hier verkocht worden?

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Hendrik 21:43
afbeelding van Hendrik

Jazeker, eindelijk eens iets anders.
Pretentieloze, basic design.
En er zijn nog een heleboel andere leuke kei-cars : de Daihatsu Wave en de Move.
HELAAS steeds niet voor ons..

H. 00:10
afbeelding van H.

Daihatsu WAKE..! Top.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws