Momenteel heeft Mazda 3 MPS-producten in ontwikkeling, dat wist een ingenieur van het merk ons te vertellen tijdens de mediavoorstelling van de Mazda2. Welke richting het MPS-label moet uitgaan, daar zitten de Japanners nog in een tweestrijd. Een deel van het merk wilt voor veel pk's gaan, een ander deel van Mazda voor zo'n laag mogelijk gewicht en scherpe handeling.
Een paar dagen geleden wist Britse media te ontfutselen dat Mazda sterk denkt aan MPS-modellen. Na een gesprekje met één van de ingenieurs tijdens de persvoorstelling van de Mazda2 hebben we daar nu meer informatie over. Niet alleen zouden de Japanners er aan denken, er zijn gewoonweg drie MPS-modellen in ontwikkeling. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het over de 2 MPS, 3 MPS en 6 MPS.
Marktconform, of ideologisch?
Daarnaast wist de ingenieur te vertellen dat de ontwikkeling volop bezig is, maar dat het merk verdeeld is in twee kampen. Kamp 1 wilt vasthouden aan Mazda's filosofie om wagens zo licht mogelijk te houden. Voor hen moet een MPS dus een extreem lichtgewicht scheurijzer zijn met ongelooflijke handeling. Iets waar het merk naam en faam mee heeft gemaakt met de vorige generaties MX-5. Kamp 2 gelooft echter puur in pk's.
Niet geheel onverwachts krijgt die tweede denkpiste meer aanhang. Want een snelle blik naar de concurrentie leert ook dat daar een stortvloed aan pk's de plak zwaaien. Een wagen op een zware dieetkuur zetten hoort er meestal niet bij. Want in de wereld van het internet, zijn sprintcijfertjes en pk-cijfers heer en meester. Hoe vlot een wagen de bocht om hoekt, dat kan je nu eenmaal niet meten.
Ten slotte stond vast dat de MPS-modellen steevast beroep gingen doen op de 1.5-liter SkyActiv, niet de grotere 2.0-liter viercilinder.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 12 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden