Mazda is bezig met MPS-modellen, weet niet of het voor pk's of laag gewicht moet gaan

mazda-6-mps-render

Momenteel heeft Mazda 3 MPS-producten in ontwikkeling, dat wist een ingenieur van het merk ons te vertellen tijdens de mediavoorstelling van de Mazda2. Welke richting het MPS-label moet uitgaan, daar zitten de Japanners nog in een tweestrijd. Een deel van het merk wilt voor veel pk's gaan, een ander deel van Mazda voor zo'n laag mogelijk gewicht en scherpe handeling.

Een paar dagen geleden wist Britse media te ontfutselen dat Mazda sterk denkt aan MPS-modellen. Na een gesprekje met één van de ingenieurs tijdens de persvoorstelling van de Mazda2 hebben we daar nu meer informatie over. Niet alleen zouden de Japanners er aan denken, er zijn gewoonweg drie MPS-modellen in ontwikkeling. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het over de 2 MPS, 3 MPS en 6 MPS.

Marktconform, of ideologisch?

Daarnaast wist de ingenieur te vertellen dat de ontwikkeling volop bezig is, maar dat het merk verdeeld is in twee kampen. Kamp 1 wilt vasthouden aan Mazda's filosofie om wagens zo licht mogelijk te houden. Voor hen moet een MPS dus een extreem lichtgewicht scheurijzer zijn met ongelooflijke handeling. Iets waar het merk naam en faam mee heeft gemaakt met de vorige generaties MX-5. Kamp 2 gelooft echter puur in pk's.

Niet geheel onverwachts krijgt die tweede denkpiste meer aanhang. Want een snelle blik naar de concurrentie leert ook dat daar een stortvloed aan pk's de plak zwaaien. Een wagen op een zware dieetkuur zetten hoort er meestal niet bij. Want in de wereld van het internet, zijn sprintcijfertjes en pk-cijfers heer en meester. Hoe vlot een wagen de bocht om hoekt, dat kan je nu eenmaal niet meten.

Ten slotte stond vast dat de MPS-modellen steevast beroep gingen doen op de 1.5-liter SkyActiv, niet de grotere 2.0-liter viercilinder.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Grunt 15:23
afbeelding van Grunt

Waarom "of"?
Verwarde Japanners hoor!

Piet 00:32
afbeelding van Piet

Gewicht is de grootste vijand van een auto. Elk gewicht teveel moet je compenseren met pk's maar het blijft een negatieve invloed hebben op de wegligging. Kijk maar naar een Bugatti Veyron. Hopen pk's maar voor de rest lomp gewicht waardoor je er eigenlijk enkel maar rechtdoor mee kunt rijden. Op een circuit wordt het ding op een hoopje gereden door eender welke Ferrari of Porsche.

Rebel 07:27
afbeelding van Rebel

Een combinatie van beide recepten, zou perfect zijn. Dan zijn beide kampen hopelijk tevreden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws