Net zoals de vorige generatie krijgt ook de huidige Viper een extreme variant met de ACR-benaming. Een trackdayspeeltje waarmee je op de openbare weg mag en de lucht mee kan snijden dankzij al het spoilergerief.
'American Club Racer', daarvoor staat die 'ACR'. Een benaming die er voor zorgt dat de 8,4-liter V10 van je Viper wordt opgepompt naar 653 pk en 812 Nm. Stevig, maar nog altijd niet Hellcat-stevig natuurlijk. Dat hoeft ook niet, want waar die laatste vooral bestaat om te stoefen aan de toog van je plaatselijk hamburgerkraam, is de Viper ACR gemaakt om circuits op te vreten.
Moet er nog downforce zijn?
Want moest het je nog niet zijn opgevallen, tegenover de reguliere Viper krijgt de ACR-variant een hoop extra spoilerwerk op de carrosserie. Van splitters over heel de voorbumper tot een spoiler achterop waar heel de Subaru-club jaloers op is. Niet voor het optische plezier, want aan 285 km/u zorgen die aanpassingen voor een neerwaartse druk van maar liefst 1 ton.
Verder krijg je een aanpasbare ophanging, een 50:50 gewichtsverdeling en... lichtgewicht vloermatjes. De gewichtswinst daarmee is waarschijnlijk marginaal. Zeker als je bedenkt hoeveel de gemiddelde Amerikaan weegt...
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden